Vad är en kommun?

Kommunen är uppdelad i förvaltningar
där personal arbetar som kallas tjänstemän.
Tjänstemän är anställda av kommunen.
Till varje förvaltning finns också en nämnd med politiker
som fattar de politiska besluten om verksamheten.

Sverige är en demokrati.
Det innebär att folket bestämmer
vilka som ska styra Sverige.

Det finns olika politiska partier
att rösta på.
Partierna består av människor
som tycker samma sak
och som vill kämpa tillsammans
för att ändra på saker.

I kommunen är det kommunfullmäktige
som bestämmer.
I kommunfullmäktige bestämmer
politiker från de
olika politiska partierna.