Bostadsanpassningsbidrag

Har du en bestående funktionsnedsättning som medför att du behöver anpassa din bostad, kan du söka bostadsanpassningsbidrag. Anpassningsåtgärder kan till exempel behövas för att du ska kunna, komma in i och ut ur bostaden, förflytta dig inom bostaden, laga mat och sköta din hygien.

Vem kan söka bidrag till bostadsanpassning i sin bostad?

  • Du som har en funktionsnedsättning eller delar hushåll med en person med funktionsnedsättning.
  • Du som är förälder med delad vårdnad om barn med funktionsnedsättning.
  • Du som åtagit dig att långvarigt och regelbundet, i din bostad, ansvara för omvårdnad av en person med funktionsnedsättning.
  • Du kan också söka bidrag om du hyr din bostad, har bostadsrätt eller eget hus. Om du bor i hyresrätt måste fastighetsägaren godkänna ombyggnaden. Detsamma gäller ofta även bostadsrätt. Normalt krävs att du har förstahandskontrakt.

Du kan söka bidrag till

  • Anpassning inomhus till exempel för att ta bort trösklar, ordna en duschplats istället för badkar
  • Bredda dörrar, installera automatiska dörröppnare och specialhissar
  • Ändra höjder på köksskåp och arbetsbänkar förstärka fast belysning i kök och badrum
  • Anpassning utomhus, till exempel för att sätta upp räcken och ledstänger
  • Montera trall på balkongen, bygga ramper och göra gångvägar hårda
  • Anpassningar i samband med rehabilitering, funktionsträning och sjukvård

Så här söker du bidrag för bostadsanpassning

Blankett för att ansöka om bostadsanpassningsbidrag finns att skriva ut under Blanketter till vänster. Du kan också få den skickad hem till dig från Utredningsenheten för Äldre- och personer med funktionsnedsättning, Socialförvaltningen på Flens kommun.
Bifoga intyg (från arbetsterapeut, sjukgymnast, läkare eller annan medicinsk sakkunnig) som styrker din funktionsnedsättning och de problem den medför i bostaden. Du behöver inte intyg när du söker bidrag för trall, tröskelborttagning och stödhandtag.

En komplett ansökan ska innehålla:

  • ansökningsblankett med fastighetsägarens skriftliga medgivande
  • intyg om funktionsnedsättning
  • offert och eventuella ritningar på anpassning

Vid behov kan den som är ansvarig för bostadsanpassningsbidragsärenden på Utredningsenheten för äldre- och personer med funktionsnedsättning att ta in bland annat offert och fastighetsägarens skriftliga medgivande efter fullmakt från sökande.

Kontakt

Handläggare nås måndag – torsdag mellan 08.00 – 13.00.
Nås säkrast mellan 9.30 – 10.30.

Bostadsanpassningsbidrag
Carl Mannerheim
Telefon 0157-43 03 55
E-post

Sidansvarig: Maria Rosenqvist
Senast uppdaterad: 2017-05-03 08:17:27

Vi hjälper dig

Saknar du information?
Kontakta någon av oss.

Maria Rosenqvist Enhetschef 0157 - 43 03 45