Vinterbild - Ekbacke vid Stenhammar i vinterskrud

Bostadsanpassning

Har du en bestående funktionsnedsättning som medför att du behöver anpassa din bostad, kan du söka bostadsanpassningsbidrag.

Anpassningsåtgärder kan till exempel behövas för att du ska kunna, komma in i och ut ur bostaden, förflytta dig inom bostaden, laga mat och sköta din hygien.

Vem kan söka bidrag till bostadsanpassning?

  • Du som har en funktionsnedsättning eller delar hushåll med en person med funktionsnedsättning.
  • Du som är förälder med delad vårdnad om barn med funktionsnedsättning.
  • Du som åtagit dig att långvarigt och regelbundet, i din bostad, ansvara för omvårdnad av en person med funktionsnedsättning.

Du kan också söka bidrag om du hyr din bostad, har bostadsrätt eller eget hus. Om du bor i hyresrätt måste fastighetsägaren godkänna ombyggnaden. Detsamma gäller ofta även bostadsrätt. Normalt krävs att du har förstahandskontrakt.

Du kan söka bidrag till

Anpassning inomhus till exempel för att ta bort trösklar, ordna en duschplats istället för badkar.

  • Bredda dörrar, installera automatiska dörröppnare och specialhissar
  • Ändra höjder på köksskåp och arbetsbänkar förstärka fast belysning i kök och badrum
  • Anpassning utomhus, till exempel för att sätta upp räcken och ledstänger
  • Montera trall på balkongen, bygga ramper och göra gångvägar hårda
  • Anpassningar i samband med rehabilitering, funktionsträning och sjukvård.

Så här söker du bidrag för bostadsanpassning

Blankett för att ansöka om bostadsanpassning finns att skriva ut nederst på denna sida. Du kan också få den skickad hem till dig från Myndighetsenheten, Socialförvaltningen på Flens kommun. Bifoga intyg (från arbetsterapeut, sjukgymnast, läkare eller annan medicinsk sakkunnig) som styrker din funktionsnedsättning och de problem den medför i bostaden. Du behöver inte intyg när du söker bidrag för trall, tröskelborttagning och stödhandtag.

En komplett ansökan ska innehålla

  • ansökningsblankett med fastighetsägarens skriftliga medgivande
  • intyg om funktionsnedsättning
  • offert och eventuella ritningar på anpassning

Vid behov kan den som är ansvarig för bostadsanpassningsärenden på Myndighetsenheten, Socialförvaltningen hjälpa till med att upprätta åtgärdsförslag samt att ta in offert och fastighetsägarens skriftliga medgivande.

Kontakt

Handläggare nås måndag – torsdag mellan 08.00 – 13.00.
Nås säkrast mellan 9.30 – 10.30.

Bostadsanpassningsbidrag
Carl Mannerheim
Telefon 0157-43 03 55
E-post