Här hittar du alla förskolor i Flens kommun, både kommunala och fristående. Förskolan är en skolform med en egen läroplan, där barn kan börja från och med att de fyllt 1 år.
Förskolorna i Flens kommun fokuserar på att skapa en stimulerande och lustfylld lärmiljö för barnen, där pedagogerna är inriktade på att uppmuntra barnens nyfikenhet och självförtroende.
Flera av förskolorna är miljöcertifierade i Grön flagg och arbetar med hållbar utveckling i sin verksamhet.
I likabehandlingsarbetet arbetar förskolorna med att bemöta alla med respekt och att alla ska känna sig välkomna och trygga. Verksamheten är fri från diskriminering, trakasserier och annan kränkande behandling. Förhållningssättet går ut på att vara nära barnen och att lyssna och vara delaktiga i barnens val under dagen.
Förskolorna i Flen lägger grunden för ett livslångt lärande, genom att vara medforskande pedagoger som utforskar och upptäcker tillsammans med barnen. Pedagogerna ställer utmanande frågor och ger barnen tid att tänka utan att ge det rätta svaret.
Alla förskolor arbetar enligt förskolans läroplan Lpfö-18 och har egna verksamhets- och likabehandlingsplaner.
Kommunen är stolta över de välplanerade utemiljöer som alla förskolor har med lekredskap och olika möjligheter för barnens lek och utveckling.
Det finns både kommunala och privat drivna förskolor och skolor
App- information: För mobiltelefon finns menyn att ladda ner som app, sök på Mateo meny eller läs av QR-koderna här nedan.
Kontakta rektor eller biträdande rektor senast 14 dagar i förväg om du behöver omsorg för ditt barn
dessa tider.
Kungsfågeln
Förskolan har stängt för planeringsdag:
15 januari
Datum som förskolan stänger kl 14.30 för arbetsplatsträff:
12 februari
12 mars
9 april
7 maj
Sjögården
Förskolan har stängt för planeringsdag:
16 januari
Datum som förskolan stänger kl 14.30 för arbetsplatsträff:
13 februari
13 mars
10 april
8 maj
Knekten
Förskolan har stängt för planeringsdag:
13 januari
Datum som förskolan stänger kl 14.30 för arbetsplatsträff:
10 februari
10 mars
7 april
5 maj
Mårbacka
Förskolan har stängt för planeringsdag:
15 januari
Datum som förskolan stänger kl 14.30 för arbetsplatsträff:
12 februari
12 mars
9 april
7 maj
Björkliden
Förskolan har stängt för planeringsdag:
10 februari
Datum som förskolan stänger kl 14.30 för arbetsplatsträff:
10 mars
7 april
5 maj
26 maj
16 juni
Tomtebo
Förskolan har stängt för planeringsdag:
3 februari
Datum som förskolan stänger kl 14.30 för arbetsplatsträff:
3 mars
31 mars
28 april
26 maj
16 juni
Tallbacken
Förskolan har stäng för planeringsdag:
27 januari
Datum som förskolan stänger kl 14.30 för arbetsplatsträff:
24 februari
24 mars
28 april
19 maj
16 juni
Adress: Änglundavägen 11, Flen
E-post: bjorkliden@edu.flen.se
Telefonnummer till avdelningar
Adress: Sveavägen 18, Flen
E-post: sjogarden@edu.flen.se
Telefonnummer till avdelningar
Verksamhetsplan Sjögården 2024-2025
Denna text är en förkortad och anpassad version av verksamhetsplanen. Ta kontakt med berörd förskola om du önskar ta del av verksamhetsplanen i sin helhet.
Mål 1: I juni 2025 använder alla förskolor i Flens kommun ett bredare och djupare arbetssätt för att stärka barnens språkutveckling. Målet är att ge varje barn möjlighet att uttrycka sig och utveckla sina tankar med ett rikare språk.
Dessa aktiviteter genomförs för att nå upp till målet:
Mål 2: I juni 2025 anpassar förskolan Sjögården verksamheten så att barn i behov av särskilt stöd eller särskilda anpassningar kan utvecklas så långt som möjligt utifrån sina egna förutsättningar.
Dessa aktiviteter genomförs för att nå upp till målet:
Mål 3: Senast juni 2025 ska alla som jobbar på förskolan vara delaktiga i att förbättra och utveckla verksamheten, så att vi kan erbjuda en förskola med hög kvalitet.
Dessa aktiviteter genomförs för att nå upp till målet:
Mål 4: Senast juni 2025 kommer förskolan att aktivt arbeta med rörelse och fysisk aktivitet för att hjälpa barnen i Flens kommun att hålla en hälsosam vikt och minska risken för att bli överviktiga eller drabbas av fetma.
Dessa aktiviteter genomförs för att nå upp till målet:
Fotnoter:
*TAKK (Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation) kan stödja barnet i att komma igång med sin språkutveckling, både att förstå och att uttrycka sig.
När man använder TAKK pratar man som vanligt men förstärker de viktigaste orden i en mening med en handrörelse. Genom att omgivningen använder TAKK får barnet en synlig och konkret återkoppling på det talade ordet.
*Widgitbilder är enkla och tydliga symboler som används för att underlätta kommunikation och förståelse. Widgitbilder används ofta tillsammans med text och kan visa allt från vardagliga föremål och aktiviteter till känslor och abstrakta begrepp. De är särskilt användbara i pedagogiska miljöer, för att skapa en mer tillgänglig och inkluderande kommunikation.
Adress: Bergsgatan 25, Flen
E-post: kungsfageln@edu.flen.se
Telefonnummer till avdelningar
Verksamhetsplan Kungsfågeln 2024 - 2025
Denna text är en förkortad och anpassad version av verksamhetsplanen. Ta kontakt med berörd förskola om du önskar ta del av verksamhetsplanen i sin helhet.
Mål 1: I juni 2025 arbetar alla förskolor i Flens kommun med ett fördjupat och breddat språkutvecklande arbetssätt för att alla barn ska kunna kommunicera och utveckla sina tankar genom ett rikare språk
Aktivitet:
Mål 2: I juni 2025 anpassar förskolan Kungsfågeln verksamheten så att barn i behov av särskilt stöd eller särskilda anpassningar kan utvecklas så långt som möjligt utifrån sina egna förutsättningar.
Aktivitet:
Mål 3: I juni 2025 tar alla medarbetare ansvar för förskolans utveckling och nödvändiga förbättringsarbete så att förskolan erbjuder en verksamhet med god kvalitet.
Aktivitet:
Mål 4: I juni 2025 arbetar förskolan medvetet med rörelseaktiviteter så att barn i Flens kommun minskar risken för övervikt och obesitas.
Aktivitet:
Fotnoter:
*TAKK (Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation) kan stödja barnet i att komma igång med sin språkutveckling, både att förstå och att uttrycka sig.
När man använder TAKK pratar man som vanligt men förstärker de viktigaste orden i en mening med en handrörelse. Genom att omgivningen använder TAKK får barnet en synlig och konkret återkoppling på det talade ordet.
*Widgitbilder är enkla och tydliga symboler som används för att underlätta kommunikation och förståelse. Widgitbilder används ofta tillsammans med text och kan visa allt från vardagliga föremål och aktiviteter till känslor och abstrakta begrepp. De är särskilt användbara i pedagogiska miljöer, för att skapa en mer tillgänglig och inkluderande kommunikation.
Adress: Skolgatan 1, 640 32 Malmköping
E-post: knekten@edu.flen.se
Telefonnummer till avdelningarna
Verksamhetsplan Knekten 2024 - 2025
Denna text är en förkortad och anpassad version av verksamhetsplanen. Ta kontakt med berörd förskola om du önskar ta del av verksamhetsplanen i sin helhet.
Mål 1:
I juni 2025 arbetar alla förskolor i Flens kommun med ett fördjupat och breddat språkutvecklande arbetssätt för att alla barn ska kunna kommunicera och utveckla sina tankar genom ett rikare språk.
Aktivitet:
Mål 2:
I juni 2025 anpassar förskolan Knekten verksamheten så att barn i behov av särskilt stöd eller särskilda anpassningar kan utvecklas så långt som möjligt utifrån sina egna förutsättningar.
Aktivitet:
Mål 3:
I juni 2025 tar alla medarbetare ansvar för förskolans utveckling och nödvändiga förbättringsarbete så att förskolan erbjuder en verksamhet med god kvalitet.
Aktivitet:
Mål 4:
I juni 2025 arbetar förskolan medvetet med rörelseaktiviteter så att barn i Flens kommun minskar risken för övervikt och obesitas.
Aktivitet:
Fotnoter:
*TAKK (Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation) kan stödja barnet i att komma igång med sin språkutveckling, både att förstå och att uttrycka sig.
När man använder TAKK pratar man som vanligt men förstärker de viktigaste orden i en mening med en handrörelse. Genom att omgivningen använder TAKK får barnet en synlig och konkret återkoppling på det talade ordet.
*Widgitbilder är enkla och tydliga symboler som används för att underlätta kommunikation och förståelse. Widgitbilder används ofta tillsammans med text och kan visa allt från vardagliga föremål och aktiviteter till känslor och abstrakta begrepp. De är särskilt användbara i pedagogiska miljöer, för att skapa en mer tillgänglig och inkluderande kommunikation.
Adress: 635, 640 33 Bettna
E-post: marbacka@edu.flen.se
Telefonnummer till avdelningar
Verksamhetsplan Mårbacka 2024-2025
Denna text är en förkortad och anpassad version av verksamhetsplanen. Ta kontakt med berörd förskola om du önskar ta del av verksamhetsplanen i sin helhet.
Mål 1: I juni 2025 arbetar alla förskolor i Flens kommun med ett fördjupat och breddat språkutvecklande arbetssätt för att alla barn ska kunna kommunicera och utveckla sina tankar genom ett rikare språk.
Aktivitet:
Mål 2: I juni 2025 anpassar förskolan Knekten verksamheten så att barn i behov av särskilt stöd eller särskilda anpassningar kan utvecklas så långt som möjligt utifrån sina egna förutsättningar.
Aktivitet:
Mål 3: I juni 2025 tar alla medarbetare ansvar för förskolans utveckling och nödvändiga förbättringsarbete så att förskolan erbjuder en verksamhet med god kvalitet.
Aktivitet:
Mål 4: I juni 2025 arbetar förskolan medvetet med rörelseaktiviteter så att barn i Flens kommun minskar risken för övervikt och obesitas.
Aktivitet:
Fotnoter:
*TAKK (Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation) kan stödja barnet i att komma igång med sin språkutveckling, både att förstå och att uttrycka sig.
När man använder TAKK pratar man som vanligt men förstärker de viktigaste orden i en mening med en handrörelse. Genom att omgivningen använder TAKK får barnet en synlig och konkret återkoppling på det talade ordet.
*Widgitbilder är enkla och tydliga symboler som används för att underlätta kommunikation och förståelse. Widgitbilder används ofta tillsammans med text och kan visa allt från vardagliga föremål och aktiviteter till känslor och abstrakta begrepp. De är särskilt användbara i pedagogiska miljöer, för att skapa en mer tillgänglig och inkluderande kommunikation.
Adress: Ängsvägen 8, Mellösa
E-post: tomtebo@edu.flen.se
Telefonnummer till avdelningar
Adress: Skolgatan 1, Hälleforsnäs, Sverige
E-postadress: tallbacken@edu.flen.se
Telefonnummer till avdelningar
Ansök om barnomsorg på fristående förskola. Detta gör du direkt till respektive verksamhet.
Adress: Rundvägen 7, 642 34 Flen
Telefon 0157-151 5
Adress: Salstagatan 642 36, Flen
Tel: 0157-146 00
E-post: Hooyoforskola@gmail.com
Adress: Orrögatan 16, Flen, Sverige
Tel: 0157-101 51
E-post: iurochskur@hotmail.com
Hemsida: https://iurochskur.wixsite.com/blavingen Länk till annan webbplats.
Adress: Orrögatan 17, 642 32 Flen, Sverige
Tel: 076-304 87 55
Hemsida: https://www.pinocchio-flen.se/ Länk till annan webbplats.
Adress: Vadsbrovägen 15, Flen, Sverige
Telefon: 0157-703 17
E-post: forskolantrollemo@hotmail.com
Adress: Prästgården, Dunker, Malmköping, Sverige
Tel: 0157-220 22
E-post: info@dunkersskola.se
Hemsida: https://dunkersskola.se/ Länk till annan webbplats.
Adress: Skolgatan 6, Sparreholm
E-post:sparreholmsskolan@gmail.com
I kommunen finns barnomsorg på obekväm arbetstid under lördagar och söndagar för barn i åldrarna 1-9 år. Du ansöker via blankett som nås via kommunens e-tjänst. Observera att handläggning för denna typ av barnomsorg är upp till 4 månader, och du behöver ansöka igen var 6:e månad.
Rektorer för kommunala förskolor
Förskolan Brogetorp, Mårbacka, Kungsfågeln; Sjögården & Knekten
Rektor, Carina Lukic
Telefon: 0157-43 02 11
E-post: carina.lukic@edu.flen.se
Biträdande rektor, Ann Karlsson
E-post: ann.karlsson@edu.flen.se
Telefon: 0157-43 02 17
Biträdande rektor, Lena Eriksson
E-post: lena.eriksson@edu.flen.se
Telefon: 0157-43 06 60
Rektorer för förskolorna Björkliden, Tallbacken och Tomtebo
Rektor: vakant tjänst
Biträdande rektor, Anette Lifvakt
Tel: 0157 – 43 02 13
E-post: anette.lifvakt@edu.flen.se
Handläggare för barnomsorg
E-post: bo-buk@flen.se