Other languages

Flens municipality itself does not provide a translation of the website into other languages, the primary language for the website is Swedish.

If you want to access the information in languages other than Swedish, you as a visitor can use external services to translate the content.

An example of such a service is Google Translate from Google. By you as a visitor using such a function, your visit will be tracked by the external party, for example Google.

Google translate Flens Municipality

Flen förskola

På den här sidan kan du se vilka förskolor det finns i Flen.

Björklidens förskola

Gul enplans-byggnad med träd i bakgrunden
  • Ligger nära skogen och har en stimulerande miljö både inom- och utomhus.
  • Har tre avdelningar med olika åldersgrupper.
  • Är miljöcertifierade i Grön flagg och fokuserar på en välfungerande utemiljö.
  • Arbetar enligt förskolans läroplan och värdesätter kulturell mångfald samt främjar likabehandling.

Adress: Änglundavägen 11, Flen
E-post: bjorkliden@edu.flen.se

Telefonnummer till avdelningar

  • Blå: 0157-43 06 70
  • Gröna: 0157-43 06 71
  • Röda: 0157-43 06 72

Sjögårdens förskola

Grå byggnad i trä med tegeltak omringat av asfalterad mark och gräs
  • Ligger på Salstaområdet i södra Flen med utsikt över Gårdssjön.
  • Mångkulturell inriktning och betoning på språkutveckling.
  • Arbetar aktivt med värdegrunden och Grön Flagg för hållbar utveckling.
  • Starkt fokus på samverkan med vårdnadshavare.

Adress: Sveavägen 18, Flen
E-post: sjogarden@edu.flen.se

Telefonnummer till avdelningar

  • Skutan: 0157-43 06 56
  • Bojen: 0157-43 06 58

Denna text är en förkortad och anpassad version av verksamhetsplanen. Ta kontakt med berörd förskola om du önskar ta del av verksamhetsplanen i sin helhet.

Mål 1: I juni 2025 använder alla förskolor i Flens kommun ett bredare och djupare arbetssätt för att stärka barnens språkutveckling. Målet är att ge varje barn möjlighet att uttrycka sig och utveckla sina tankar med ett rikare språk.

Dessa aktiviteter genomförs för att nå upp till målet:

  • Använda tecken som stöd (*TAKK) dagligen.
  • Minst 2 nya tecken/vecka används av samtliga pedagoger, samtidigt som de redan inlärda används.
  • Bildstöd i olika former är synliga och används aktivt med barnen på alla avdelningar.
  • Språkstimulerande spel och undervisningsmaterial finns på alla avdelningar.
  • Planerad högläsning med boksamtal sker varje dag, gärna på annan tid än vid vila.
  • Alla pedagoger använder och tydliggör substantiv, adjektiv och prepositioner i sitt arbete.
  • Dagliga samtal med alla barn, där pedagogerna använder en samtalslista som stöd.
  • För att bli mer närvarande i barnens aktiviteter ska alla pedagoger medvetet använda samtalstiden med barnen, både inne och ute.

Mål 2: I juni 2025 anpassar förskolan Sjögården verksamheten så att barn i behov av särskilt stöd eller särskilda anpassningar kan utvecklas så långt som möjligt utifrån sina egna förutsättningar.

Dessa aktiviteter genomförs för att nå upp till målet:

  • Alla pedagoger använder sig av *widgitbilder i sin undervisning.
  • Lärmiljöerna, både inne och ute, ska vara utformade med bildstöd som tydligt visar syftet med miljön.
  • Leklådor med färdig rekvisita ska kompletteras med bildstöd för att förtydliga lekens och materialets syfte och göra det enklare för barnen att använda.
  • Alla pedagoger ska ha en god förståelse för de individuella behoven hos varje barn och veta vilket förhållningssätt som fungerar bäst för dem.
  • Alla pedagoger ska ha god kännedom kring vilken dokumentation som ska finnas och hur den ska följas upp.

Mål 3: Senast juni 2025 ska alla som jobbar på förskolan vara delaktiga i att förbättra och utveckla verksamheten, så att vi kan erbjuda en förskola med hög kvalitet.

Dessa aktiviteter genomförs för att nå upp till målet:

  • Alla pedagoger ska känna till och förstå de viktiga dokument som styr vår verksamhet. De ska planera och utvärdera sin undervisning skriftligt utifrån dessa dokument.
  • På alla möten på förskolan ska vi ha en tydlig agenda och skriva ner vad vi beslutar och diskuterar. Detta ska också kopplas till våra mål, så att vi kan lära av varandra och utvecklas tillsammans.
  • För att utveckla vår kompetens och lära av varandra kommer förskolan att ha olika typer av nätverksträffar, till exempel möten för förskollärare och barnskötare.
  • Förskolan kommer också att ha litteraturseminarium under personalkonferens, där vi diskuterar och lär oss av olika böcker och texter.
  • För att säkerställa att allt fungerar smidigt kommer vi att fördela tydliga ansvarsområden mellan alla pedagoger, utifrån deras intresse och kompetens.
  • För att hålla oss uppdaterade med den senaste forskningen och kunskapen kommer pedagogerna att ta del av information från Skolverket, Förskoleforum, UR och annan relevant litteratur. Detta kommer att ske under planeringstid och under avdelningens reflektionstid, så att vi kan diskutera och reflektera tillsammans

Mål 4: Senast juni 2025 kommer förskolan att aktivt arbeta med rörelse och fysisk aktivitet för att hjälpa barnen i Flens kommun att hålla en hälsosam vikt och minska risken för att bli överviktiga eller drabbas av fetma.

Dessa aktiviteter genomförs för att nå upp till målet:

  • Varje dag kommer vi att ha en planerad aktivitet som får barnens puls att öka, antingen inomhus eller utomhus. Exempel på detta kan vara så kallad “miniröris”, en typ av hinderbana där barnen får röra sig genom en serie av hinder och utmaningar, eller andra lekar som får barnen att röra sig.
  • Pedagogerna ska se till att det finns bra möjligheter och en trevlig miljö för barnen att vara aktiva och röra sig i, både inne och ute.

Fotnoter:

*TAKK (Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation) kan stödja barnet i att komma igång med sin språkutveckling, både att förstå och att uttrycka sig.

När man använder TAKK pratar man som vanligt men förstärker de viktigaste orden i en mening med en handrörelse. Genom att omgivningen använder TAKK får barnet en synlig och konkret återkoppling på det talade ordet.

*Widgitbilder är enkla och tydliga symboler som används för att underlätta kommunikation och förståelse. Widgitbilder används ofta tillsammans med text och kan visa allt från vardagliga föremål och aktiviteter till känslor och abstrakta begrepp. De är särskilt användbara i pedagogiska miljöer, för att skapa en mer tillgänglig och inkluderande kommunikation.

Kungsfågelns förskola

Ett beige tegelhus i bakgrunden, en lekplats i förgrunden 
  • Belägen i naturskönt villaområde i Flens östra del.
  • Har åtta avdelningar för olika åldersgrupper.
  • Inriktning på att skapa en interkulturell förskola.
  • Stort fokus på utomhusmiljön och närliggande skog.

Adress: Bergsgatan 25, Flen
E-post: kungsfageln@edu.flen.se

Telefonnummer till avdelningar

  • Talgoxen: 0157-43 06 66
  • Örnen: 0157-43 06 73
  • Blåmesen: 0157-43 06 74
  • Svanen: 0157-43 06 76
  • Duvan: 0157-43 06 77
  • Regnbågen: 0157-43 06 50
  • Granen: 0157-43 06 51
  • Blåklinten: 0157-43 06 52

Denna text är en förkortad och anpassad version av verksamhetsplanen. Ta kontakt med berörd förskola om du önskar ta del av verksamhetsplanen i sin helhet.

Mål 1: I juni 2025 arbetar alla förskolor i Flens kommun med ett fördjupat och breddat språkutvecklande arbetssätt för att alla barn ska kunna kommunicera och utveckla sina tankar genom ett rikare språk

Aktivitet:

  • Använda tecken som stöd (*TAKK) dagligen.
  • Minst 2 nya tecken/vecka används av samtliga pedagoger, samtidigt som de redan inlärda används.
  • Bildstöd i olika former är synliga och används aktivt med barnen på alla avdelningar.
  • Språkstimulerande spel och undervisningsmaterial finns på alla avdelningar.
  • Planerad högläsning med boksamtal sker varje dag, gärna på annan tid än vid vila.
  • Alla pedagoger benämner substantiv, adjektiv och prepositioner.
  • Dagliga samtal med alla barn, använd samtalslista som stöd.
  • För att vara mer tillgängliga i barnens aktiviteter ska alla pedagoger medvetet använda sin samtalstid tillsammans med barnen både inom- och utomhus.

Mål 2: I juni 2025 anpassar förskolan Kungsfågeln verksamheten så att barn i behov av särskilt stöd eller särskilda anpassningar kan utvecklas så långt som möjligt utifrån sina egna förutsättningar.

Aktivitet:

  • Alla pedagoger använder sig av *widgitbilder i sin undervisning.
  • Tydliga lärmiljöer med bildstöd som tydliggör lärmiljöns syfte, inom- som utomhus.
  • Leklådor med färdig rekvisita med bildstöd som ett stöd i att underlätta lekens och materialets syfte.
  • Alla pedagoger ska ha god kännedom om dessa barn samt ha kunskap om vilket förhållningssätt som ska tillämpas på det enskilda barnet.
  • Alla pedagoger ska ha god kännedom kring vilken dokumentation som ska finnas och hur denna ska följas upp.

Mål 3: I juni 2025 tar alla medarbetare ansvar för förskolans utveckling och nödvändiga förbättringsarbete så att förskolan erbjuder en verksamhet med god kvalitet.

Aktivitet:

  • Alla pedagoger ska ha god insyn i samtliga styrdokument genom att planera och följa upp sin undervisning skriftlig utifrån dessa.
  • Tydlig dagordning och minnesanteckningar med kollegialt lärande på förskolans samtliga möten med koppling till målen.
  • Nätverksträffar av olika slagt ex förskollärar- och barnskötarträffar.
  • Pedagogerna håller sig ajour med forskning och annan kunskap på Skolverket, Förskoleforum, UR och genom litteratur på till exempel planeringstid och avdelningens reflektionstid.

Mål 4: I juni 2025 arbetar förskolan medvetet med rörelseaktiviteter så att barn i Flens kommun minskar risken för övervikt och obesitas.

Aktivitet:

  • Planerad pulshöjande aktivitet varje dag inom- eller utomhus t ex. Miniröris.
  • Pedagogerna skapar förutsättningar och inbjudande miljöer för rörelse inom- och utomhus.

Fotnoter:

*TAKK (Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation) kan stödja barnet i att komma igång med sin språkutveckling, både att förstå och att uttrycka sig.

När man använder TAKK pratar man som vanligt men förstärker de viktigaste orden i en mening med en handrörelse. Genom att omgivningen använder TAKK får barnet en synlig och konkret återkoppling på det talade ordet.

*Widgitbilder är enkla och tydliga symboler som används för att underlätta kommunikation och förståelse. Widgitbilder används ofta tillsammans med text och kan visa allt från vardagliga föremål och aktiviteter till känslor och abstrakta begrepp. De är särskilt användbara i pedagogiska miljöer, för att skapa en mer tillgänglig och inkluderande kommunikation.

Kontaktuppgifter

Taggar:

Förskola Flen

Sidan uppdaterad: 2025-07-14

Hittade du rätt information?

Relaterat innehåll