Other languages

Flens municipality itself does not provide a translation of the website into other languages, the primary language for the website is Swedish.

If you want to access the information in languages other than Swedish, you as a visitor can use external services to translate the content.

An example of such a service is Google Translate from Google. By you as a visitor using such a function, your visit will be tracked by the external party, for example Google.

Google translate Flens Municipality

Malmköping förskola

På den här sidan kan du se vilka förskolor det finns i Malmköping.

Knektens förskola

Röd trampcykel på grusplan

Adress: Skolgatan 1, 640 32 Malmköping
E-post: knekten@edu.flen.se

Telefonnummer till avdelningarna

  • Hallonet: 0157-43 12 56, 072-16 62 571
  • Krusbäret: 0157-43 12 52, 072- 16 62 568
  • Björnbäret: 0157-43 12 51, 072-16 62 567
  • Smultronet: 0157-43 12 55, 072- 16 62 570
  • Nyponet: 0157-43 12 50, 072-16 62 566

Denna text är en förkortad och anpassad version av verksamhetsplanen. Ta kontakt med berörd förskola om du önskar ta del av verksamhetsplanen i sin helhet.

Mål 1:

I juni 2025 arbetar alla förskolor i Flens kommun med ett fördjupat och breddat språkutvecklande arbetssätt för att alla barn ska kunna kommunicera och utveckla sina tankar genom ett rikare språk.

Aktivitet:

  • Använda tecken som stöd (*TAKK) dagligen.
  • Minst 2 nya tecken/vecka används av samtliga pedagoger, samtidigt som de redan inlärda används.
  • Bildstöd i olika former är synliga och används aktivt med barnen på alla avdelningar.
  • Språkstimulerande spel och undervisningsmaterial finns på alla avdelningar.
  • Planerad högläsning med boksamtal sker varje dag, gärna på annan tid än vid vila.
  • Alla pedagoger benämner substantiv, adjektiv och prepositioner.
  • Dagliga samtal med alla barn, använd samtalslista som stöd.
  • För att vara mer tillgängliga i barnens aktiviteter ska alla pedagoger medvetet använda sin samtalstid tillsammans med barnen både inom- och utomhus.

Mål 2:

I juni 2025 anpassar förskolan Knekten verksamheten så att barn i behov av särskilt stöd eller särskilda anpassningar kan utvecklas så långt som möjligt utifrån sina egna förutsättningar.

Aktivitet:

  • Alla pedagoger använder sig av *widgitbilder i sin undervisning.
  • Tydliga lärmiljöer med bildstöd som tydliggör lärmiljöns syfte, inom- som utomhus.
  • Leklådor med färdig rekvisita med bildstöd som ett stöd i att underlätta lekens och materialets syfte.
  • Alla pedagoger ska ha god kännedom om dessa barn samt ha kunskap om vilket förhållningssätt som ska tillämpas på det enskilda barnet.
  • Alla pedagoger ska ha god kännedom kring vilken dokumentation som ska finnas och hur denna ska följas upp.

Mål 3:

I juni 2025 tar alla medarbetare ansvar för förskolans utveckling och nödvändiga förbättringsarbete så att förskolan erbjuder en verksamhet med god kvalitet.

Aktivitet:

  • Alla pedagoger ska ha god insyn i samtliga styrdokument genom att planera och följa upp sin undervisning skriftlig utifrån dessa.
  • Tydlig dagordning och minnesanteckningar med kollegialt lärande på förskolans samtliga möten med koppling till målen.
  • Nätverksträffar av olika slag t ex förskollärarträffar och barnskötarträffar.
  • Litteraturseminarium under personalkonferens.
  • Tydliga ansvarsområden fördelas mellan alla pedagoger efter intresse och kompetens.
  • Pedagogerna håller sig ajour med forskning och annan kunskap på Skolverket, Förskoleforum, UR och genom litteratur på till exempel planeringstid och avdelningens reflektionstid.

Mål 4:

I juni 2025 arbetar förskolan medvetet med rörelseaktiviteter så att barn i Flens kommun minskar risken för övervikt och obesitas.

Aktivitet:

  • Planerad pulshöjande aktivitet varje dag inom- eller utomhus t ex. Miniröris.
  • Pedagogerna skapar förutsättningar och inbjudande miljöer för rörelse inom- och utomhus.
  • Vi ska utveckla utemiljön på förskolan så att den blir mer inbjudande för lek och lärande. Vi kommer att utgå från de områden och teman som finns i Grön Flagg, som handlar om kroppen, naturen och vänskap. Vi ska skapa tydliga stationer utomhus där barnen kan lära sig och leka på ett roligt och meningsfullt sätt.

Fotnoter:

*TAKK (Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation) kan stödja barnet i att komma igång med sin språkutveckling, både att förstå och att uttrycka sig.

När man använder TAKK pratar man som vanligt men förstärker de viktigaste orden i en mening med en handrörelse. Genom att omgivningen använder TAKK får barnet en synlig och konkret återkoppling på det talade ordet.

*Widgitbilder är enkla och tydliga symboler som används för att underlätta kommunikation och förståelse. Widgitbilder används ofta tillsammans med text och kan visa allt från vardagliga föremål och aktiviteter till känslor och abstrakta begrepp. De är särskilt användbara i pedagogiska miljöer, för att skapa en mer tillgänglig och inkluderande kommunikation.

Kontaktuppgifter

Taggar:

Förskola Malmköping

Sidan uppdaterad: 2025-10-17

Hittade du rätt information?

Relaterat innehåll