Har du synpunkter eller klagomål om förskolan eller skolan? Här får du veta hur du kan kontakta oss för att hjälpa oss förbättra verksamheten.
Om du som elev, vårdnadshavare eller annan person tycker att något inte fungerar i förskolan eller skolan, vill vi gärna att du berättar det för oss. Det hjälper oss att bli bättre.
Så här gör du:
Ta upp problemet direkt med den som det gäller. Ofta går det att lösa saker snabbt på plats.
Om det inte löser sig, kan du vända dig till rektorn på förskolan eller skolan. Du hittar kontaktuppgifter på skolans eller förskolans webbplats.
Rektorn ska svara dig inom sju arbetsdagar och berätta hur ditt klagomål kommer att hanteras.
Om du fortfarande inte är nöjd, kan du höra av dig till Barn-, utbildnings- och kulturförvaltningen.
Du får svar inom tio arbetsdagar.
Om ditt klagomål fortfarande inte är löst, kan du kontakta Skolinspektionen, som granskar skolor och kommunala förskolor.
Om ditt barn går i en fristående skola (till exempel en friskola), ska du vända dig direkt till skolan.
Kommunen ansvarar inte för klagomål på friskolor.
Däremot ansvarar kommunen för tillsyn av fristående förskolor, och du kan då vända dig till kommunen.
Alla skolor och förskolor – både kommunala och fristående – måste ha en rutin för hur de tar emot och hanterar klagomål.
Det innebär att:
Laghänvisning: Enligt skollagen (4 kap. 8 § och 25 kap. 8 §) har du rätt att framföra synpunkter och klagomål på din förskola, pedagogiska omsorg eller skola.