Kommunfullmäktige beslutade den 9 december 2024 att tillsätta en grupp för att undersöka hur grundskolan i Flens kommun kan organiseras och finansieras i framtiden.
Flens kommun har beslutat att genomföra en skolstrukturutredning för att säkerställa en hållbar och kvalitativ grundskoleverksamhet för alla barn i kommunen.
Bakgrunden till utredningen är en konstaterad minskning av antalet elever över tid, och en befolkningsprognos som pekar på en fortsatt nedgång. Kommunfullmäktige tog den 9 december 2024 beslutet att tillsätta en fullmäktigeberedning med uppdraget att se över de ekonomiska och strukturella förutsättningarna för grundskoleverksamheten. Beredningen ska i september 2025 och presentera förslag på handlingsalternativ och möjliga åtgärder för att skapa en långsiktigt hållbar struktur för alla nuvarande och kommande grundskoleelever i kommunen.
För att genomföra detta viktiga arbete har kommunen tagit hjälp av det upphandlade företaget Ensolution.
Hör Emma Dahlin, ordförande för fullmäktigeberedningen skolstruktur för en bra skola för alla.
Bilden nedan visar processen för utredningen fram till september 2025. Nedanför bilden kan du läsa mer om varje del. Den gröna färgen berättar i vilken del av processen vi befinner oss i just nu.
Fasen nulägesanalys innebär att inhämta in underlag för att kunna beskriva nuläget.
I den här fasen är målsättning att skapa en gemensam bild av nuläget. Det sker bland annat genom workshops med nyckelfunktioner.
I denna fas formuleras olika scenarios för skolstrukturen i Flens kommun, där utgångspunkten är hur vi skapar bästa förutsättningar för kvalitet genom en skolstruktur. Steg 3. “Analys, vägval och handlingsalternativ” består bland annat av aktiviteter som:
Aktiviteter som är inplanerade för fas fyra är:
Sista fasen innebär summeringar och slutsatser av de tidigare fasernas innehåll. Detta ska leda till en slutrapport som presenteras på kommunfullmäktige i september. Slutrapporten presenterar förslag på handlingsalternativ.