Skollagen (kap 4) ställer krav på ett systematiskt kvalitetsarbete för förskola, grundskola, gymnasieskola och fritidshem. Huvudman, alltså kommunens förtroendevalda, är ytterst ansvariga för kvalitetsarbetet. I Flen utarbetas en plan med tydliga beskrivningar av hur och när kvalitetsarbetet ska utföras samt vem som ansvarar för vad. I Flen ska kvalitetsarbetet leda till ökad måluppfyllelse och en skola att vara stolt över.
Ett systematiskt kvalitetsarbete ska:
Kvalitet i det här avseendet definieras som verksamhetens förmåga att uppfylla nationella mål och svara upp mot nationella krav och riktlinjer, det handlar om att skapa förutsättningar för barn och elever att lära och utvecklas.
I Flens kommun har kvalitetsarbetet indelats i en uppföljning och utveckling av sex processer, vilka direkt eller indirekt påverkar barnens/elevernas lärande och utveckling:
Ansvaret för uppföljningen av processerna delas in i tre nivåer: Medarbetare/arbetslag, Förskolechef/rektor och Barn- och utbildningschef. Till stöd i arbetet används Skolverkets självskattningsverktyg, BRUK . Arbetet fördelas över året och sammanfattas i en kvalitetsrapport för varje enhet samt en övergripande.
Saknar du information?
Kontakta någon av oss.