Skollagen (kap 4) ställer krav på ett systematiskt kvalitetsarbete för förskola, grundskola, gymnasieskola och fritidshem. Huvudman, alltså kommunens förtroendevalda, är ytterst ansvariga för kvalitetsarbetet. I Flen utarbetas en plan med tydliga beskrivningar av hur och när kvalitetsarbetet ska utföras samt vem som ansvarar för vad. I Flen ska kvalitetsarbetet leda till ökad måluppfyllelse och en skola att vara stolt över.
Ett systematiskt kvalitetsarbete ska:
Kvalitet i det här avseendet definieras som verksamhetens förmåga att uppfylla nationella mål och svara upp mot nationella krav och riktlinjer, det handlar om att:
… skapa förutsättningar för barn och elever att lära och utvecklas.
I Flens kommun har kvalitetsarbetet indelats i en uppföljning och utveckling av sex processer, vilka direkt eller indirekt påverkar barnens/elevernas lärande och utveckling:
Ansvaret för uppföljningen av processerna delas in i tre nivåer: Medarbetare/arbetslag, Förskolechef/rektor och Barn- och utbildningschef. Till stöd i arbetet används Skolverkets självskattningsverktyg, BRUK . Arbetet fördelas över året och sammanfattas i en kvalitetsrapport för varje enhet samt en övergripande.
Saknar du information?
Kontakta någon av oss.