Vad menas med offentlig upphandling?
Ekonomiavdelningen har ett övergripande ansvar för kommunens upphandlingar av varor och tjänster samt entreprenader. Upphandling görs på uppdrag av kommunens nämnder. En del på enskild nämnds begäran och andra via kommunstyrelsen som resulterar i kommungemensamma avtal.
I Sverige styrs upphandling och inköp till offentlig sektor i lagen om offentlig upphandling, LOU (SFS 2016:1145) samt lagen om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, LUF (SFS 2016:1146). Dessa lagar bygger på EUs direktiv och förordningar om offentlig upphandling och bestämmelserna i LOU/LUF ska alltid tolkas mot bakgrund av EUs fem grundprinciper: icke-diskriminering, likabehandling, öppenhet (transparens), proportionalitet samt
ömsesidigt erkännande.
Aktuella upphandlingar
Flens kommun samarbetar med Telge Inköp AB gällande inköp och upphandling. Telge Inköp AB fungerar som en inköpscentral som bistår Flens kommun med sin kompetens i inköp- och
upphandling och hjälper kommunen bl.a. med att ta fram förfrågningsunderlag och annonsera.
Därför annonseras Flens kommuns upphandlingar på Visma TendSign via Telge Inköp AB.
Nedan finns direktlänk till aktuella upphandlingar.
Är ni företagare som gärna vill medverka i Flens kommuns upphandlingar och vill veta mer om kommunens avtal exempelvis avtalstid och när upphandling planeras.
Välkommen att kontakta Ekonomiavdelningen!