Björklidens förskola har krympt från tre till två avdelningar med 22 barn mellan 1-6 år i varje grupp. Det är en kamp om tid och resurser för de sex pedagogerna. Att i denna situation starta ett ateljeprojekt utan några egentliga resurser är ett bevis på vad samarbete, kreativitet och passion kan leda till.
Glimten besöker förskolan en av de varmaste dagarna i juli, barnen är inne och leker på grund av den dallrande hettan utanför. Men barnen väntar ivrigt på att få gå ut och göra vattenlekar i skuggan på gården. Pedagogen Lena Lindh visar mig vägen till ateljén och därinne sätter vi oss på små söta stolar som Lena berättar att de fått från återvinningsstationen.
Från förråd till atelje, så har förskolan gjort mycket av lite
– Vi pedagoger hade en idé om att göra en uteateljé för barnen. När en konstnärligt intresserad vårdnadshavare engagerade sig och bidrog med idéer, åsikter och saker, blev det startskottet. Sen har vi genom ett gediget samarbete och med stöd från kulturenheten, biblioteket, kommunen, arbetslaget, elektriker, vaktmästare och barnen, lyckats förvandla ett förråd på gården till en ateljé utan några egentliga medel, berättar Lena.
Arbetslaget hjälpte till att bygga en vägg som delar av förrådet och ateljen kunde växa fram.
– De har också byggt ett bord så att barnen även kan sitta och pyssla utomhus. Vaktmästaren har kortat benen på bordet, säger Lena och pekar sedan på lampan som kommer från kommunens loppis.
Alla involverade
Vi tittar runt i ateljen som byggts av olika saker från olika verksamheter, något kommer från en verksamhet som skulle läggas ner i kommunen. Ovanför Lena hänger en jättevacker mobil som de tillsammans skapat med hjälp av ekrarna från ett däck.
– Vi har fått allt härinne och köpt lite på loppis, säger Lena stolt. Barnen älskar ateljén. Vi har ju 44 barn, så vi har haft öppet vissa dagar och delat upp det lite mellan de olika avdelningarna, barnen får vara i ateljen när de vill, bara möjlighet finns.
“Första förskolan i kommunen med en atelje”
– Vi tycker att det är roligt att profilera oss också, vi som jobbar här är lite äldre, vilket gör att vi är erfarna och engagerade vilket smittar av sig på alla som arbetar på förskolan, berättar Lena.
“Barnen utvecklas, de är så kreativa”
– Fantasi och lek är förutsättningen för att barn ska lära sig. Våra barn lär sig jättemycket om färg, form, samarbete, socialt samspel, att vänta på sin tur och dela med sig. De iakttar varandra och härmar och de större barnen lär de små. Barnen skapar själva av material de hittar, vi har även haft ett tema som kallas “Grön flagg”. Då har barnen tagit med sig skräp hemifrån som de fritt skapat konst av i ateljen. Temat avslutades med en vernissage, förklarar Lena
Barngåvan, ett värdefullt projekt för barn och pedagoger
Ett fantastiskt konstverk pryder ingången till ateljén. Vid närmare granskning framträder kännetecken från Flen i målningen. Flens kyrka, Harpsundsekan, näckrosorna från Sörmland, fiskgjusen som är vår landskapsfågel samt tågstationen.
Marie berättar att de fick vara med i utformningen av verket. Konstnären gjorde skisser som vi fick kommentera. Barnen tycker jättemycket om konstverket, det livar upp.
Lena blickar framåt och förklarar att de tänker både utveckla och använda ateljen mer efter sommaren när den nya barngruppen har börjat vänja sig.
Barngåvans gestaltningsuppdrag
År 1999 började Flens kommun hälsa nyfödda medborgare välkomna till världen med en gåva bestående av ett numrerat och signerat konstverk av en konstnär, boende och verksam i kommunen.
Sedan 2017 ges gåvan i form av ett utsmyckningsuppdrag, vilket innebär att Flens kommun bjuder in yrkesverksamma konstnärer att anmäla sitt intresse för uppdraget som placeras i någon av kommunens förskolor eller skolor.
Syftet är att verken med sitt varierande och konstnärliga uttryck och tilltal ska utsmycka och göra platsen och miljön mer välkomnande och lustfylld.
Text & foto: Sofia Rutgård, redaktör Glimten