2019 bildades föreningen T157 av en entusiastisk grupp som delade visionen om att skapa en plattform för att stödja varandra i sina bilprojekt och upprätthålla en trygg och kreativ miljö. Med ett fåtal erfarna medlemmar från början, har föreningen vuxit och lärt sig att navigera i de utmaningar som följer med att driva verksamheten.
De huserar i dagsläget i fyra lokaler fördelat på två byggnader i en nedlagd gård i Mellösa. Ordföranden i föreningen, Lars-Erik Hallinder, visar mig en trevlig lokal som stoltserar med isolerade målade väggar och flytspacklade, målade golv. Föreningen har själva rustat upp lokalen.
Nissan Skyline, en ikon bland bilentusiaster
I lokalen är det svårt att missa den väldiga karossen av den ikoniska Nissan Skyline, Lars-Eriks eget tekniskt komplicerade och kreativa ombygge. Inspirerad av filmen Fast and Furious, som han sett många gånger, har han jobbat med sin bil i fem år och den ska bli klar lagom för att ställas ut på Elmia.
Filmens fokus på bilkultur och racing-odysséer har populariserat Nissan Skyline, speciellt R34-modellen som har blivit ett kulturellt fenomen bland bilentusiaster – känd för sin prestanda, teknik, fyrhjulsdrift och turbomotor.
– Det tar tid att hålla på med ett sånt här projekt när man har barn, säger Lars-Erik som har en dotter i förskoleåldern. Han arbetar till vardags som projektledare och tar fram IT-utrustning inom försvaret. Tanken är att göra en utställningsbil och köra lite på bana med den. Nästa vecka kommer motorn och framvagnen, säger han och fortsätter: Jag drev tidigare ett privat garage i Flen men insåg styrkan i att starta en förening. Vi är ett av väldigt få garage i Sverige som har en betydande verksamhet och får kommunalt bidrag.
Föreningen ställer upp på bilträffar
Föreningens medlemmar deltar aktivt i bilträffar, både lokalt och på större utställningar som Elmia och Mantorp, där de ställer ut sina bilar och visar upp sina byggprojekt. De har även egna aktiviteter I somras arrangerade de en bilträff för barn i samband med familjedagen i Flen.
– Idag är det Power Meet i Västerås, då är det många som åker dit, säger Lars-Erik.
Inom föreningen finns medlemmar med olika intressen och passioner. Vissa lägger tid på originalrestaurering av gamla bilar, medan andra väljer att bygga om sina fordon till utställningsbilar eller racingmaskiner. Vi går runt och tittar på deras olika bilprojekt och Lars-Erik berättar samtidigt om att de växt organiskt som förening och hur de utökat sina lokaler i takt med ökat medlemsantal. De har även fått gåvor och generösa erbjudanden från ortsbor såsom bilar, släp, containrar och billyft.
– Vi bryr oss inte om varför man vill bygga om sin bil, de flesta vill göra originalrestaurering av gamla bilar och fräscha upp dem, laga rost och kanske lacka dem säger Lars-Erik och pekar på en BMW 7-serie, en gammal lyxbil från 70-talet. Det finns få exemplar av bilen, menar han.
Sen har vi några som precis som jag har lagt ner mycket tid och pengar och under flera år bygger om hela bilen. Vissa kommer in för dagen och fixar med sin bil. De polerar eller bygger ljud, vi har inga krav på intresse, engagemang eller kunskap, fortsätter han.
I en intilliggande lokal står en nylackad kombimodell av en Nissan Stagea som med hjälp av lacken Midnight Purple skimrar i olika färger. Lars-Erik förklarar det här med effekten av lack.
– Normalt kanske du lägger två klarlackslager men en utställningsbil kan ha upp till elva lager som våtslipas däremellan för att få effekten av djup, han nickar även åt sitt eget ombygge. Vi rundar hans motor på närmaste 1000 hästar och passerar en modell av en gammal amerikanare, en Plymouth Road Runner av 1974 årsmodell.
Medlemsskap, regler och förmåner
Föreningen har idag 70-talet medlemmar och erbjuder olika medlemskap för att passa olika plånböcker, det enklaste startar på 395 kronor i månaden. Då får man nyckel och larmkod och kan använda en bokningsbar yta som tex billyften. I den ingår blästerskåp, tryckluft, hydraulpress, svets, lyft, oljeuppsamlare samt verktygsvagn. Nästa steg är mc-plats och i det dyraste medlemskapet får man i princip plats för två bilar.
– För att bli medlem måste man dock ha en inkomst. Vi har även några pensionärer, de är också självklart välkomna. Det krävs också att man följer föreningens regler, säger Lars-Erik.
Föreningen försöker hålla ner hyrorna eftersom sporten kostar väldigt mycket samtidigt som de önskar hålla en hög servicenivå. De har nyligen byggt ett fikarum och är på gång att dra in vatten. Där finns försäljning av mat, godis och dricka. Hemmabio och bäddsoffa erbjuds dessutom.
– Här har vi tydliga regler. Många gillar att vi är så seriösa och att vi hela tiden vill bli bättre. Vår styrka är att vi har bra priser, är noga med säkerhet och skyddsutrustning, har larmade lokaler, brandsläckare samt sjukvårdsutrustning, förklarar Lars-Erik och gestikulerar mot en vägg där det hänger en hjärtstartare som de fått av Sörmlands Sparbank. Styrkan är även att vi kan gå ihop om att köpa saker, nu har vi precis skaffat en gemensam verktygsvagn till lyftplatsen, fortsätter han.
Kompetensutbyte och nätverk för samarbeten
Många av klubbens medlemmar har en anknytning till Flen men flera bor runtom i Sörmland men även längre bort. De har olika bakgrunder och yrken, vilket skapar en rik kunskapsbas och nätverk för samarbeten. De är även noga med vilka de tar in i klubben och har en rekryteringsprocess. Lars-Erik understryker att kommunikation är viktig och att man funkar i gemenskapen.
– Föreningen handlar om att meka tillsammans, några jobbar som bilmekaniker, jag är fordonstekniker från gymnasiet med teknikintresse. Några är fordonsmekaniker, andra är billackerare, industriarbetare, lastbilschaufförer, en är bankman. Vi hjälper varandra och utbyter kompetenser, berättar Lars-Erik.
Trender i motorvärlden
Motorsport har sett en utveckling av flera intressanta trender de senaste åren, där drifting och stance-kultur har blivit särskilt populära. Drifting, som var en udda japansk form av street racing på 80-talet, har nu blivit en internationell motorsport med tävlingar världen över.
– Drifting handlar om att kontrollera bilen i slutna kurvor med bakhjulen som sladdar, däcken spinner kanske i 180, men bilen går inte så fort. Det har blivit en konstform där förarna visar upp sin skicklighet, stil och kreativitet, berättar Lars-Erik.
Tävlingar som Formula Drift har bidragit till att popularisera sporten, med högoktaniga showinslag och gripande prestationer som drar stor publik.
Stance-kulturen har blivit en viktig del av bilmodifieringsscenen. Den handlar om att skapa bilar med en bred och låg profil genom att modifiera fjädring och fälgar. Målet är ofta att få bilen att se mer aggressiv ut och få låg markfrigång.
– Då har man snygga fälgar som lutar lite och bilen är väldigt låg, fälgkant kan sitta mot skärmkant på bilen för “perfect fitment”. Vissa har luftfjädring och andra kör stumt. Bilarna ska åka så lågt som möjligt och static är när man kör lågt med ställbara coilovers. Då kombinerar man fjädrar och stötdämpare i en och samma enhet, fortsätter Lars-Erik.
Detta har skapat en subkultur där bilentusiaster samlas för att visa upp sina skapelser på träffar och events. Många förare fokuserar inte bara på estetik utan också på hur bilen presterar, vilket har lett till en balans mellan stil och funktion. Både drifting och stance-kulturen återspeglar en kreativitet och passion bland bilentusiaster och den fortsätter att påverka hur bilar designas och modifieras.
När Glimten lämnar garaget i Mellösa är det med stor nyfikenhet på att återse resultatet av Lars-Eriks ombygge. Något du kan läsa mer om i nästa nummer.
Text & foto: Sofia Rutgård, redaktör Glimten
Foto: Lars-Erik Hallinder, Denny Wahlström