Flens kommun
Sveavägen 1
642 81 Flen
Tel: 0157 – 43 00 00
E-post: flenskommun@flen.se
Öppettider för besök
Måndag-onsdag kl. 07.45 – 16.30.
Torsdagar kl. 07.45 – 18.00.
Fredagar kl. 07.45 – 16.00.
Kommande Avvikande Öppettider:
23/6 Torsdag 7:45-13:00.
24/6 Midsommarafton – fredag stängt.
Telefontider
Måndag-fredag kl. 08.00 – 16.00.
Dagen före julafton, nyårsafton och midsommarafton stänger stadshuset klockan 13:00.
Knappval på 0157 – 43 00 00
Om inget val knappas in kommer ni till Kontaktcenter.
Har du frågor eller behov att komma i kontakt med någon inom kommunens verksamheter är det Kontaktcenter du kan vända dig till.
Hos kontaktcenter kan du få hjälp med generella frågor som rör kommunen och dess verksamheter. Behöver du information om aktiviteter i kommunen, hjälp med att söka förskoleplats eller ett utdrag för ett bygglov så kan vi vara behjälpliga. Dela gärna era frågor med oss så gör vi vårt bästa för att ni ska få svaret ni behöver eller kontakt med personerna ni söker.
Under våren och sommaren kommer vi på Kontaktcenter att möta er invånare där ni bor. Under en testperiod mellan 3 maj – 22 juni 2022 finns bestämda dagar och tider för varje ort, ni kan se schemat genom att klicka på det blå fältet nedan. Hjälp oss utvärdera digitalt fram till 31/7 – 2022: Utvärdering av Mobilt Kontaktcenter
Bettna
Tisdagar kl. 12:00-16:00
Bettna Bar & Livs
Norrgårdsvägen 8
642 62 Bettna
Malmköping
Onsdagar kl. 12:00-16:00
Malmköpings Stadshus
Storgatan
642 96 Malmköping
Hälleforsnäs
Torsdagar kl. 12:00-16:00
Turistbyrån
Gjutmästarbacken 1
648 31 Hälleforsnäs
Sparreholm
Fredagar kl. 12:00-16:00
Mobilt/varierande, vald plats kommer att aviseras på flen.se/nyheter dagen innan besöket
Avvikande datum:
Följande datum kommer inte Kontaktcenter kunna närvara på din ort:
Hälleforsnäs: torsdag 26/5 – Kristi Himmelfärdsdagen (röd dag)
Sparreholm: fredag 27/5 – Klämdag
Håll er uppdaterade på hemsidan för eventuella schema och placerings förändringar.
Stadshuset, entré vid Sveavägen 1.
Från och med den 13 januari kommer Kontaktcenter vara öppet till 18.00 varje torsdag för besök. Utöver att kunna erbjuda samma hjälp som under resten av våra besökstider så kommer även vuxenutbildningens studie- och yrkesvägledare kommer då finnas på plats för att hjälpa till med:
Information om yrkesutbildningar, grund-, gymnasie- och yrkeskurser och var du kan hitta mer information.
Komvux-examen.
Ansökan till vuxenutbildningar.
Tidbokning för längre vägledningssamtal med SYV. Exempelvis för frågor om yrkesval och studier.
Frågor om vuxenutbildning.
Frågor om vidarestudier – yrkeshögskola/högskola/universitet.
Våra ordinarie telefontider är opåverkade av denna ändring, och stänger till 16:00 som vanligt då vi har kvällsöppet för besök.
Om du har en funktionsnedsättning eller är i behov av stöd eller hjälp i telefonsamtal kan du ringa till oss med hjälp av Post- och telestyrelsens (PTS) kostnadsfria samtalsförmedlande tjänster Texttelefoni.se, Teletal eller Bildtelefoni.net.
Texttelefoni.se förmedlar samtal på svenska mellan text och tal, och på engelska mellan text och tal. Den samtalsförmedlande tjänsten möjliggör för personer som kommunicerar via text och personer som använder tal att ringa till varandra. Tjänsten passar även hörselskadade som gärna pratar själva och hörande som har talsvårigheter. Texttelefoni.se har öppet dygnet runt, året runt och är kostnadsfri.
SIP: texttelefon@texttelefoni.se
Analog texttelefon: 020-600 600
Telefon: 020-600 650
Det går också bra att använda tjänsten via webbappen som nås via tjänstens hemsida eller mobilappen som finns tillgänglig på Google Play och App Store.
Mer information om Texttelefoni.se hittas på www.texttelefoni.se
Teletal är en samtalsförmedlande tjänst för alla som behöver hjälp och stöd i telefonsamtal. De samtalande parterna har direktkontakt med varandra och en samtalstolk ger stöd vid behov, till exempel att med komma rätt i växeln, tolka otydligt tal och svåra ord i samtalet, ge minnesstöd eller att anteckna vad som sägs. Teletal tolkar endast på svenska och tjänsten är kostnadsfri.
Telefon: 020-22 11 44
Mer information om Teletal hittas på www.teletal.se
Den samtalsförmedlande tjänsten Bildtelefoni.net möjliggör för personer som använder svenskt teckenspråk och personer som använder svenskt tal att ringa till varandra. Dessutom kan två eller flera personer som befinner sig på samma plats få samtal distanstolkade. Tjänsten är kostnadsfri och du kan använda den så mycket du vill. Tjänsten är öppen dygnet runt – året runt!
SIP: tolk@tolk.sip.nu
Telefon: 020-28 00 20
Mer information om Bildtelefoni.net hittas på www.bildtelefoni.net
Hit kan du vända dig om du har synpunkter, vill göra felanmälan eller dela med dig av förslag på förbättring i kommunen:
Synpunkter
Vi använder standard för e-postadresser enligt följande:
Personal inom skola och utbildning: förnamn.efternamn@edu.flen.se
Personal inom vuxenutbildningen: förnamn.efternamn@vux.flen.se
Övrig personal och förtroendevalda: förnamn.efternamn@flen.se
Under sidan Kommunikation & press finns kontaktuppgifter till politiker, kommunchef, förvaltningschefer och kommunikationsavdelningen
Besök vår sida med journummer för att ta reda på var du kan vända dig vid behov av hjälp:
Journummer
Poliskontoret i stadshuset är öppet onsdagar kl. 10.00 – 16.00. Övriga dagar sköter kommunens kontaktcenterpersonal enklare serviceärenden och ger kommuninvånare vägledning. Servicen gäller under stadshusets ordinarie öppettider.
I stadshusets entré finns både telefon och datorer som har direktförbindelse med polisen. Där kan enkelt både söka information och komma i kontakt med polis alla dagar i veckan under kontaktcenters ordinarie öppettider.
Du hittar mer information om polisen under Beredskap & säkerhet:
Chatta med oss
Kom i kontakt med kontaktcenter direkt. När en samhällsvägledare finns tillgänglig kan du ställa dina frågor i chatt-funktionen. Chattfunktionen hittar du längst ner på sidan till höger på alla sidor.
Läs mer om chatt-funktionen här.
E-post
kontaktcenter@flen.se
Saknar du information?
Kontakta någon av oss.