Hoppa till huvudinnehåll

Om Covid-19, viruset corona

Vad är corona?

Corona är ett virus.
Viruset kan göra folk sjuka.
De som bli sjuka
får en sjukdom.
Den heter covid-19.

Hur smittar viruset?

Viruset smittar lätt
mellan människor.
När en sjuk person nyser
eller hostar sprider sig viruset
med små droppar i luften.

Dropparna faller mot marken.
Men om du står nära
kan du få droppar på dig.
Då kan du bli smittad.

Det är lätt att få virus
på händerna.
Till exempel om du
tar på ett handtag till en dörr.

Därför ska du inte ta
på ditt ansikte med händerna.
Då kan viruset komma in
i kroppen genom
ögonen, näsan eller munnen.

Var kommer viruset ifrån?

Viruset startade i området
Wuhan i Kina. Där har
flest människor blivit sjuka.

Men nu har viruset
spridit sig till Sverige
och många andra länder.

Vilka symptom
ger sjukdomen?

De allra flesta får
en vanlig förkylning.
De kan få feber och hosta
och lite ont när de andas.

De flesta blir friska
ganska snabbt.
Men en del kan bli
allvarligt sjuka.

Några få personer riskerar att dö.
Det är ofta gamla människor.
Eller personer som redan
har problem med lungorna
eller hjärtat.

Därför är det viktigt
att inte träffa gamla personer
nu när viruset sprider sig.
Det gäller alla i Sverige.

Vad ska jag göra
om jag känner mig sjuk?

Stanna hemma.
Vänta tills du varit frisk
i två hela dagar.
Annars finns risk
att du smittar någon annan.
Den personen kan bli
allvarligt sjuk, även om du
bara är lite förkyld.

Folk som bara är lite sjuka
ska stanna hemma.
Det är inte säkert
att de är sjuka i corona.
Men det går inte att testa alla.

Vad ska jag göra
för att inte bli sjuk?

  • Tvätta händerna
    med tvål och vatten.
    Tvätta dem noga och ofta.
  • Ta inte i ansiktet
    med händerna.
  • Nys och hosta i ditt
    armveck. Inte i dina händer!
  • Krama inte någon.
    Ta inte någon i hand.
  • Var inte på en plats
    där det finns många människor.
  • Res inte till länder
    eller platser där många människor
    har blivit sjuka av viruset.
  • Om du känner dig sjuk
    kan du ringa 1177.
  • Om du har frågor om viruset
    ska du ringa 113 13.