Vem bestämmer i kommunen?

Det är kommunfullmäktige som
bestämmer i kommunen.

I kommunfullmäktige bestämmer
politiker från de olika politiska
partierna.
Vid varje val röstar människorna i
Flens kommun på det parti de vill
ska bestämma.

I kommunfullmäktige finns det 45 platser.
De kallas för mandat.
Ett mandat är en plats och
en röst.
Hur många politiker från varje parti
som får vara med i kommunfullmäktige
beror på hur många röster varje
parti får i valet.

I Flens kommunfullmäktige har
Socialdemokraterna 14 mandat.
Sverigedemokraterna 9 mandat.
Moderaterna 7 mandat.
Centerpartiet 6 mandat.
Vänsterpartiet 4 mandat.
Liberalerna 2 mandat.
Kristdemokraterna 2 mandat.
Miljöpartiet 1 mandat.

Flens kommun styrs av en politisk
minoritet som består av partierna
Socialdemokraterna,
Miljöpartiet och
Vänsterpartiet.
Det betyder att de
samarbetar och
tar beslut tillsammans.

Men de kan också behöva prata
med de andra partierna om sina
beslut, eftersom
de andra är fler till antalet.

Minoriteten har 19 mandat
tillsammans.
De andra partierna kallas oppositionen
och de har 26 mandat
tillsammans.

Kommunfullmäktige träffas
en gång i månaden.
Förutom på sommaren.
Du är välkommen att komma
och lyssna när politikerna
pratar.
Det går också att se
sändningar direkt på internet.