Other languages

Flens municipality itself does not provide a translation of the website into other languages, the primary language for the website is Swedish.

If you want to access the information in languages other than Swedish, you as a visitor can use external services to translate the content.

An example of such a service is Google Translate from Google. By you as a visitor using such a function, your visit will be tracked by the external party, for example Google.

Google translate Flens Municipality

Bakom kulisserna i kommunen — möt förskollärarna Anna och Maria som vidareutbildade sig mitt i arbetslivet!

En solig och varm höstdag begav vi oss till Knektens förskola i Malmköping.

personal framför ett hus

Här möttte vi Maria Eriksson och Anna Hjälte, som berättade om hur de tog steget att börja plugga senare i livet.

Hej Anna och Maria! Idag är ni färdigutbildade förskollärare båda två. Men hur började historien från barnskötare till idag egentligen?

Jag har jobbat som barnskötare både i kommunen men även i Dunker i ungefär 15 år, berättar Maria. Jag kände vid en tidpunkt att om jag ska fortsätta jobba inom det här hela livet, då vill jag göra det som förskolelärare. För mig blev det viktigt att kunna ta ett större ansvar, att ha reell kunskap bakom mina beslut. Det skulle också öka anställningstryggheten och möjligheten att röra sig i framtiden, om man skulle önska det. Beslutet att utbilda mig blev ett lagom avbrott i livet, när jag själv hade mindre barn. Min familj har varit väldigt stöttande i beslutet och sett positivt på att jag ville satsa på mig själv.

Anna i sin tur har även hon lång erfarenhet från kommunen och barnskötarrollen. Till en början arbetade hon som vikarie i både äldre- och barnomsorg, men slutligen lockade barnen mer.

- Jag älskar yrket och ville bli bättre och utvecklas, berättar Anna. Min närmaste omgivning och min familj har varit väldigt stöttande när jag ville plugga. Utan dem hade det aldrig gått. Anna menar att det snarare var bekanta som kunde ifrågasätta valet att börja plugga, när Anna ju redan hade en fast anställning som barnskötare.

- Ja, de ifrågasatte varför jag skulle skuldsätta mig och sen återvända till samma jobb efteråt. För de här personerna fick jag förklara vad skillnaden skulle bli och varför jag valde att gå tillbaka till skolan.

Vad skulle ni säga är det allra bästa med jobbet som förskollärare?

Ingen dag är den andra lik, säger Maria. Arbetet känns meningsfullt när vi får följa barnen när de växer, både fysiskt och kunskapsmässigt. På så sätt skapas möjligheten att bygga trygghet och relationer.

Anna i sin tur, tycker att det bästa är att man får så mycket kärlek tillbaka:

- Man känner sig som en rockstjärna ibland när man bara varit borta en liten stund. De kan ha saknat mig bara jag gått på toaletten. Jag känner verkligen glädje varje dag när jag ska till jobbet!

Både Maria och Anna menar att det finns tid för reflektion och planering när man jobbar som förskollärare i Flens kommun, något som de tycker är mycket positivt och som bidrar till att utveckla arbetet. När vi frågar om deras favoritområden inom undervisning tycker Anna att digitalisering är spännande.

- Att undervisa i digitalisering på barnens nivå, exempelvis genom att programmera en robot på ett lekfullt sätt med de äldre barnen, eller bara våga trycka på en knapp för de minsta, det tycker jag är väldigt roligt. Maria tillägger:

- Jag tycker att det estetiska i pedagogiken lockar, alltså rörelse och musik. Allt vi gör här på förskolan läggs ju som grund inför framtiden. Vi sår lite frön och jobbar skolförberedande. Vi använder samma begrepp som senare kommer i skolan, exempelvis matematik, digitalisering och hypotes. Barnen lär sig snabbt de här begreppen!

Kan ni berätta om en förskollärarmyt som ni stött på och som ni vill slå hål på?

Här svarar Anna och Maria unisont:

- Att vi bara leker med barnen! Eller, att man är barnvakt så att föräldrarna kan jobba. Eller föräldrar som säger “Har du bara lekt idag?” Det är helt fel. Vi undervisar! Vi har en läroplan vi utgår från. Det är dessutom i leken som barn lär sig.

Vad vill ni säga till andra därute, som funderar på att plugga i vuxen/sen ålder?

- Jag skulle absolut säga kör! säger Maria. Funderar man är man redan på väg! Jag är jättenöjd att jag tog steget. Tidigare i livet var jag inte motiverad att plugga, men samtidigt kände jag när jag väl satte igång: “Varför gjorde jag inte det här tidigare?” Det tog ett tag innan hjärnan kom igång, men sedan gick allt jättebra.

Anna, i sin tur, menar att det aldrig är för sent. Med glimten i ögat tillägger hon:

- Inte bara för att vi förmodligen ska jobba tills vi är 75 år med den höjda pensionsåldern. Som äldre student har du så mycket livserfarenheter som underlättar studierna. Man får mycket gratis med sig i bagaget.

Att Anna och Maria inte ångrar sina beslut att plugga, trivs och är omtyckta av barnen är tydligt. På väg ut på förskolans lekgård igen hejdar sig en pojke på trehjuling för att ge Anna en spontan kram i farten.

Verksamhetschefen uppmuntrar personalen till utbildning

Henrik Ljungqvist verksamhetschef för förskola, grundskola, gymnasium och måltidsservice i kommunen, är positiv till att medarbetare satsa på sig själva.

- Som skolchef ser jag väldigt positivt på att medarbetare utbildar sig, höjer sin kompetens och i vissa fall också blir legitimerade. Vi som arbetsgivare ska och måste uppmuntra till detta på olika sätt, men också hitta vägar för att underlätta för medarbetare som vill och kan sätta sig i skolbänken igen. Jag ser det som en av nycklarna till framtida kompetensförsörjning, och även ett uttryck för att vara den attraktiva och goda arbetsgivare vi vill vara i Flens kommun.

Är du också sugen på att vidareutbilda dig?

Du vet väl om att det nu finns möjlighet att söka omställningsstöd och slippa ta CSN-lån?
Du kan läsa mer på CSN! https://www.csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/omstallningsstudiestod.html Länk till annan webbplats.

kvinna som spelar golf

Barn & familjeaktiviteter