Mat & måltider i vård & omsorg

Goda, och bra måltider har stor betydelse för äldres livskvalitet då de kan vara ett positivt avbrott i vardagen. En bra måltid är inte bara maten på tallriken utan förutsätter en helhetssyn vilket innebär att den ska vara god, trivsam, näringsriktig, säker, hållbar och integrerad. Måltiden kan bidra till bättre gemenskap, trivsam stämning, ge måltidsglädje och vara en höjdpunkt att se fram emot. Vi näringsberäknar de måltider som tillagas i våra centralkök, det vill säga luncher och middagar.

Matsedel

Gå direkt till matsedel för mat och måltider Seniorer
Du kan även enkelt läsa matsedeln i mobilen eller läsplattan genom att ladda ner appen Mashie webb-app.

 

Guldkanter 2018

Här hittar du våra guldkantsrätter och menyer som vi serverar under året.

Kontaktuppgifter till våra kök

Frukost, mellanmål och kvällsmål

Personalen på de särskilda boendena planerar för vad som ska serveras till frukost, mellanmål och kvällsmål.

Frukosten ska utgöra ca 20-25 %, mellanmålet ca 10 – 15 % och kvällsmålet ca 5-10 % av dagens energi- och näringsbehov.

Lunch

Varje dag levereras en varmrätt och grönsaker från centralköken till de särskilda boendena.

På lördagar och när det serveras soppa levereras det även efterrätt.

Det finns möjlighet att beställa skolans alternativ 1 istället för ordinarie lunchmat måndag till och med fredag.

Personalen på de särskilda boendena planerar för vilka tillbehör som ska serveras till måltiden.

Menyn innehåller både traditionella rätter och nya smaker. Vi strävar efter att laga så mycket som möjligt från grunden.

Lunchen ska utgöra ca 25-35 % av dagens energi- och näringsbehov.

Middag

Varje dag levereras en varmrätt och grönsaker från ett av centralköken till de särskilda boendena.

Menyn innehåller både traditionella rätter och nya smaker. Vi strävar efter att laga så mycket som möjligt från grunden.

Middag ska utgöra ca 25-35 % av dagens energi- och näringsbehov.

Specialkost

Grundkosterna inom vård och omsorg har ersatts med nya rekommendationer
Under 2016 arbetade Livsmedelsverket och Socialstyrelsen tillsammans för att se över rådande rekommendationer och hitta bra sätt att fördela ansvaret för måltids- och nutritionsfrågor inom vård och omsorg. Ett resultat är att rekommendationen om tre grundkoster (SNR-, A- och E-kost) nu tas bort. Grundkosterna har ersatts med uppdaterade rekommendationer som utgår ifrån den senaste upplagan av Nordiska näringsrekommendationer (NNR 2012). Samtidigt blir ansvarsfördelningen mellan Livsmedelsverket och Socialstyrelsen tydligare.

Måltidsservice arbetar med att revidera informationen om specialkost till särskilda boenden.

Ekologiskt och närproducerat

Andelen ekologiska och/eller närproducerade livsmedel ska 2018 i kommunens verksamheter vara minst 40%

Januari till och med april 2108 har andelen ekologiska livsmedel som Måltidsservice köpt in varit 40% och andelen svenskt kött varit 59%

Kostpolicy

2015 beslutade kommunfullmäktige i Flens kommun en kostpolicy.
Syftet med policyn är att fastställa grundläggande principer för måltidsverksamheten i Flens kommun vad avser bland annat, miljö och kvalitet och hållbar utveckling.

Organisation

Måltidsservice tillagar och serverar mat till förskolor, skolor och äldreboenden i Flens kommun
Här kan du läsa mer om köken och organisationen.

Frågor och länkar

Här kan du läsa svar på frågor vi får till Måltidsservice om våra måltider och få tips på länkar till andra hemsidor med information om mat och måltider: Frågor och länkar

De viktiga mellanmålen

När man blir äldre påverkas ofta aptiten och det kan vara svårt att äta på samma sätt som man gjort förut. Man orkar inte äta lika stora portioner längre och då blir mellanmålen extra viktiga för att man ska få i sig all energi.

Vi har haft en inspirationseftermiddag tillsammans med måltidsvärdarna på våra särskilda boenden för att titta på, och provsmaka, enkla och nyttiga mellanmål.


Katrinplommonkräm med kesogrädde – med extra energi och mycket protein. Ett bra mellanmål i en lagom portion även för någon med liten aptit.


Några små snittar kan också vara ett bra mellanmål, gärna med fet fisk som sill eller makrill som innehåller bra fetter och vitamin D.


En liten nattfösare kanske? En halv deciliter av en god energiberikad dryck kan vara gott att sova på. Speciellt om man lägger sig tidigt och inte vill äta kvällsfika.

Vi hjälper dig

Saknar du information?
Kontakta någon av oss.

Monika Holm Måltidschef 0157-43 16 00
Per Kålbäck Kökschef 0157 – 43 16 01
Agneta Svensson Kökschef 0157 – 43 16 07
AnnaKarin Karlsson Måltidssamordnare 0157-43 16 30