Hemtjänst

Här hittar du mer information om hemtjänst, vad du kan få hjälp med och hur du gör för att ansöka om insatsen.

Vad innebär det att ha hemtjänst?

Målet med insatsen är att du ska ha ett gott och och självständigt liv. Du kan också komplettera med andra tjänster i hemmet, exempelvis trygghetslarm och fixarservice. Efter att en socialsekreterare bedömt dina behov får du ett biståndsbeslut som kommunen arbetar utifrån. Det är viktigt att du känner dig trygg med hemtjänstpersonalen och att du får ett gott stöd i din vardag.

Exempel på vad du kan få hjälp med

  • Personlig omvårdnad som exempelvis dusch, av- och påklädning och toalettbesök.
  • Skötsel i hemmet, exempelvis städning och tvätt.
  • Inköp och ärenden, exempelvis apoteksärenden och inköp av dagligvaror.
  • Matdistribution, hemleverans av kylda matlådor.
  • Promenad, ledsagning till aktiviteter samt social samvaro.

Hur ansöker jag om hemtjänst?

Hemtjänst är en biståndsbedömd insats, vilket innebär att ditt behov utreds av en socialsekreterare. För att komma i kontakt med en socialsekreterare för ansökan ringer du via Kontaktcenter:

Telefon: 0157-43 00 00
Socialsekreterarna har telefontid vardagar mellan klockan 9-10

Kontaktuppgifter

  • Hemtjänstens samordnare och enhetschefer nås via Kontaktcenter telefon:
    0157- 43 00 00

    Hemtjänsten direkt:
    Hälleforsnäs 0157- 43 15 72
    Malmköping 0157-43 12 87
    Sparreholm 0157- 43 12 94
    Bettna 0157-43 12 96

    Grupp 1, Flen 0157- 43 07 05
    Grupp 2, Flen, 0157-43 07 06
    Grupp 3, Flen 0157-43 07 07

    Nattpatrullen 070-458 90 19

24 februari 2024