Other languages

Flens municipality itself does not provide a translation of the website into other languages, the primary language for the website is Swedish.

If you want to access the information in languages other than Swedish, you as a visitor can use external services to translate the content.

An example of such a service is Google Translate from Google. By you as a visitor using such a function, your visit will be tracked by the external party, for example Google.

Google translate Flens Municipality

Hjälpmedel i hemmet

Att du känner trygghet är viktig för oss i Flens kommun.

Trygghetslarm

Med ett trygghetslarm kan du enkelt larma efter hjälp dygnet runt, året om. Trygghetslarmet ger dig en extra trygghet i hemmet, speciellt om du skulle råka ut för en olycka eller plötsligt känna dig dålig.

Hur fungerar trygghetslarmet?

Trygghetslarmet är alltid tillgängligt när du är hemma. Du aktiverar larmet genom att trycka på en larmknapp, vilket kopplar dig direkt till vår larmcentral. Det kan vara aktuellt om du till exempel har ramlat, mår dåligt eller behöver akut hjälp av någon annan anledning. När du trycker på larmknappen, får du snabbt kontakt med larmcentralen som omedelbart ställer frågor för att förstå din situation och dina behov.

Vid behov kontaktar larmcentralen hemtjänsten som kommer hem till dig för att ge den hjälp som behövs. Hemtjänsten strävar alltid efter att vara på plats inom 45 minuter. Om larmet är tyst och du inte svarar, skickar larmcentralen ändå hemtjänsten till ditt hem för att säkerställa att du får hjälp.

Ansök om trygghetslarm

Om du är 65 år eller äldre kan du ansöka om trygghetslarm genom Flens kommun. För dig som bor i ett servicehus eller på ett vård- och omsorgsboende finns redan trygghetslarm installerat som en del av boendets service, så du behöver inte ansöka separat.

Trygghetskameror

Hur fungerar det?

Digital nattillsyn genomförs med kameror som öppnas en kort stund på överenskomna tidsintervaller ett antal gånger per natt. Personal från kommunen eller externa larmoperatörer gör en nattillsyn via kameran. Övrig tid är kameran försatt i viloläge. Nattillsynen sker i realtid och sparas inte.

Vad gäller och vem kan få det?

Trygghetskameror beviljas om du behöver ha tillsyn. Insatsen ska i första hand beviljas i form av digital tillsyn när insatsen inte kräver personal på plats.

Digitala lås för hemtjänst & hemsjukvård

Vad menas med digitalt nyckellås?

Digital nyckelhantering ökar tryggheten och förbättrar servicen för den som har hemtjänst. Hemtjänstens nycklar ersätts av en digital nyckel, men du som har hemtjänst kommer fortsätta att använda din egen nyckel som du gör idag.

Du som har hemtjänst, hemsjukvård eller trygghetslarm och idag har lämnat nycklar kommer att få ett låstillbehör monterat som gör att hemtjänsten och hemsjukvården kan öppna med en digital nyckel. Ditt lås kommer att vara kvar och du kommer att använda din nyckel, precis som vanligt. Du är välkommen att läsa mer om hur det går till rent praktiskt i menyn på sidan.

Fördelar för dig som har hemtjänst

  • Hjälpen kommer snabbare vid larm eftersom närmsta personal kan komma direkt, utan att behöva hämta rätt nyckel.
  • Nyckelhanteringen blir säkrare vilket ökar din trygghet och säkerhet.
  • Den digitala nyckeln registrerar vem som har öppnat din dörr och den går bara att använda under arbetspasset
  • Du fortsätter använda din nyckel som vanligt.

Vad är digital nyckelhantering?

Istället för den vanliga nyckeln kommer personalen i hemtjänsten att använda en digital nyckel. Den passar till ett speciellt låstillbehör som sätts utanpå ditt vanliga lås. Den digitala nyckeln går bara att använda när personalen arbetar och den registrerar vem som öppnar och stänger din dörr.

Det digitala låset kräver inte el eller internet och fungerar även vid strömavbrott.Du kommer att kunna använda din vanliga nyckel för att öppna och låsa din dörr som vanligt.Den digitala nyckeln passar till ett låstillbehör som vi monterar utan kostnad för dig.

Hur monteras låsen?

  1. Du blir kontaktad av personal så att ni kan komma överens om en tid när det nyckelfria låset kan monteras.
  2. Monteringen görs av särskilt utbildad personal som har med sig legitimation vid besöket. Monteringen tar mellan 20 och 40 minuter. Det nyckelfria låset monteras på utsidan av din dörr, utanpå ditt vanliga lås
  3. När/om du avslutar din hemtjänst eller ditt trygghetslarm tas låset bort och dörren återställs i ursprungligt skick.

Om du som lägenhetsinnehavare behöver byta ordinarie låscylinder eller nyckel går det bra även när det digitala låset är monterat.

Fungerar det digitala låset i alla dörrar?

Det digitala låset fungerar i många dörrar, men inte alla. I dessa fall används en nyckelgömma.

Nyckelgömman kan bara öppnas med den digitala nyckeln och den har samma funktioner som det digitala låset då den registrerar vem som har öppnat och låst nyckelgömman.

Kontaktuppgifter

Sidan uppdaterad: 2024-07-05

Hittade du rätt information?

Relaterat innehåll