Stöd till egen försörjning

Här hittar du information som kan hjälpa om du själv inte kan försörja dig eller din familj. Du har också möjlighet att få stöd så att du så snart som möjligt kan klara din ekonomi själv.

Vad menas med ekonomiskt bistånd?

Om du inte kan försörja dig själv eller din familj kan du ansöka om ekonomiskt bistånd, tidigare kallat socialbidrag. Det är ett tillfälligt stöd som hjälper dig tills du kan försörja dig på egen hand. Hur mycket stöd du får beror på dina och din familjs sammanlagda inkomster, tillgångar och utgifter.

Vem kan få ekonomiskt bistånd?

För att få ekonomiskt stöd beviljat behöver du först ha försökt att ordna pengar till dig och din familj själv på egen hand. Det betyder bland annat att:

  • du ska ha ansökt om andra bidrag eller ersättningar som du kan ha rätt till, till exempel bostadsbidrag, sjukpenning, föräldrapenning, underhållsstöd eller arbetslöshetsersättning.

  • Om du har arbetat tidigare, men inte är medlem i någon A-kassa*, ska du ansöka om grundersättning hos Alfa-kassan**.

    Du ska också ta de jobb som finns, och delta i:

  • praktik
  • utbildning
  • andra aktiviteter som kan hjälpa dig att tjäna egna pengar.

* A-kassa
A-kassa är en arbetslöshetskassa som ger ekonomiskt stöd om du blir arbetslös och uppfyller vissa villkor.

** Alfa-kassan
Alfa-kassan är en särskild arbetslöshetskassa för dig som inte är medlem i någon vanlig A-kassa men som har arbetat tidigare. Där kan du få grundersättning vid arbetslöshet.

Hur ansöker jag om ekonomiskt bistånd?

Om du ska göra en ansökan för första gången, vänligen ring till oss så skickar vi information och ansökningsblankett till dig! Du hittar telefonnumret längst ned på sidan.

Detta behöver du (och din partner) bifoga tillsammans med ansökan

  • Ett påskrivet samtycke
  • en kopia på id-handling
  • ditt hyreskontrakt
    (gäller både förstahandskontrakt, andrahandskontrakt och inneboendekontrakt)
  • en hyresfaktura
  • din faktura på el
  • en inkomstspecifikation (med det menas exempelvis lönebesked, utbetalning från Försäkringskassa/a-kassa eller annat)
  • beslut från Försäkringskassan om du har bostadsbidrag, sjukpenning, aktivitetsstöd, aktivitetsersättning eller sjukersättning
  • kontoutdrag från samtliga konton fyra månader tillbaka
  • kontoöversikt/ ekonomisk översikt från samtliga konton och banker där du är kund.

Du behöver också skicka med

  • Hemförsäkringsbrev och faktura
  • facklig avgift (samt A-kassa eller alfakassa)
  • bredbandsfaktura
  • läkarkostnader (kvitto)
  • medicinkostnader (kvitto med receptspecifikation)
  • intyg från Försäkringskassan där det framgår hur många dagar som är utbetalda av er föräldrapenning
  • permanent eller tillfälligt uppehållstillstånd (PUT/TUT) eller arbets- och uppehållstillstånd, om du inte är svensk medborgare.

Är du arbetssökande?

Skicka då även in:

  • aktuell planering från Arbetsförmedlingen
  • godkänd aktivitetsrapport från Arbetsförmedlingen.

Är du sjukskriven?

Skicka då in:

  • läkarintyg / läkarbedömning
  • deklaration.

Observera att du ska lämna in:


1) En kopia på föregående års deklaration.

2) Besked om slutlig skatt.

3) Kontoutdrag från Skatteverket.

Är du pensionär?

Skicka då in:

  • en kopia på ansökan om bostadstillägg
  • en kopia på beslut om bostadstillägg från Pensionsmyndigheten.

Innan du kan få ekonomiskt bistånd görs en utredning

Om det är första gången du ansöker om ekonomiskt bistånd kommer du att få en kallelse till besök hos en socialsekreterare. Om du är sammanboende eller gift, ska både du och din partner komma till besöket för en utredning av er gemensamma ekonomiska situation.

Tillsammans med socialsekreteraren planerar du/ni vad som behöver göras för att så snart som möjligt kunna försörja er själva. Om du/ni behöver hjälp för att få arbete eller för att börja studera, finns möjlighet till coachning och stöd. När utredningen är klar får du/ni besked om rätt till ekonomiskt bistånd.

Hur överklagar jag ett beslut?

Om du inte har rätt till ekonomiskt bistånd och får avslag på din ansökan, kan du överklaga. Du får beslutet hemskickat per post, tillsammans med beslutet får du information om hur du överklagar.

I din överklagan ska du tala om vilket beslut du överklagar och vad du vill ha ändrat. Överklagan skickar du till den socialsekreterare som har fattat beslutet. Tänk på att:

  • Överklagan måste vara underskriven
  • Socialsekreteraren måste få din överklagan senast tre veckor efter den dag du fått beslutet.

Socialsekreteraren undersöker därefter om beslutet behöver ändras. Om beslutet inte ändras skickas din överklagan in av kommunen till Förvaltningsrätten som prövar ärendet. Förvaltningsrätten har möjlighet att ändra socialsekreterarens beslut. Att överklaga kostar ingenting.

Vad är ekonomiskt bistånd?

Ekonomiskt bistånd är ett stöd från kommunen.

Du och din familj kan ha rätt till ekonomisk hjälp.

Först ska du ha försökt ordna pengar själv

Du ska söka andra bidrag som finns.

Tillexempel A-kassa, eller Alfa-kassa.

Det är en försäkring du kan ha rätt till om du arbetat innan.

Du får bara hjälp en kortare period tills du har hittat ett jobb eller börjar studera.

Du måste söka nya jobb under tiden du får hjälp.

Eller gå på praktik eller utbildning.

Kommunen kan hjälpa dig.

Hur söker jag ekonomiskt bistånd?

Om du söker för första gången, ring till oss.

Vi skickar blanketter som du ska fylla i och information.

Telefonnummer hittar du längst ner på denna sida.

Det här behöver vi från dig

  • En underskrift som säger att vi får kolla dina papper.

  • Kopia på ditt ID-kort eller pass.

  • Hyreskontrakt (avtal för ditt boende).

  • Hyresfaktura (räkning på hyra).

  • Elräkning.

  • Papper som visar dina inkomster, till exempel lön eller pengar från Försäkringskassan eller a-kassa.

  • Beslut från Försäkringskassan om du får bostadsbidrag eller sjukpenning.

  • Bankkontoutdrag från de senaste fyra månaderna.

  • Papper om din ekonomi från alla banker du har konto hos.

Skicka också:

  • Papper om hemförsäkring och faktura.

  • Kvitton på fackavgift och a-kassa eller Alfa-kassa.

  • Faktura på internet (bredband).

  • Kvitton på läkarbesök och mediciner.

  • Papper om föräldrapenning från Försäkringskassan.

  • Papper om uppehållstillstånd eller arbetstillstånd om du inte är svensk medborgare.

Om du söker jobb, skicka också:

  • Planering från Arbetsförmedlingen.

  • Aktivitetsrapport från Arbetsförmedlingen.

Om du är sjuk, skicka:

  • Läkarintyg.

  • Din senaste deklaration och skattebesked.

Om du är pensionär, skicka:

  • Kopia på ansökan om bostadstillägg.

  • Kopia på beslut om bostadstillägg.

Möte med socialsekreterare
När du söker ekonomiskt bistånd,
ska du komma på möte med kommunen.

Om du är gift, eller sambo

måste båda komma.

Tillsammans planerar vi hur du eller ni kan klara er själva.

Om du behöver hjälp att få jobb eller börja studera kan du få stöd.

Efter mötet får du veta om du kan få hjälp med pengar eller inte.

Om du får nej kan du överklaga

Att överklaga betyder att du säger ifrån om du inte tycker att beslutet är rätt.

Om du får nej på din ansökan om pengar kan du be om att någon tittar på beslutet igen.

Du skriver ett brev där du förklarar vad du vill ändra.

Det brevet kallas en överklagan.

Du skickar brevet till den som bestämde om ditt stöd.

Du måste skriva under brevet och skicka det inom tre veckor efter att du fått brevet med beslutet.

Den som bestämde kan ändra beslutet eller låta en domstol titta på det.

Det kostar inget att överklaga.

I samband med att du ansöker om ekonomiskt bistånd kommer dina personuppgifter att registreras. För Flens kommun är det viktigt att du ska känna dig trygg med att vi behandlar dina personuppgifter på ett säkert och lagligt sätt, enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Du har rätt att begära utdrag och rättelse av det vi har registrerat om dig. All personal inom Socialtjänsten har tystnadsplikt enligt offentlighets- och sekretesslagen. Det betyder att de uppgifter du lämnar till oss och det vi pratar om vid möten inte får lämnas ut till andra personer utan att du samtycker till det.

Kontaktuppgifter

  • Enheten för egenförsörjning

    Telefonnummer receptionen: 0157-43 03 90

    Telefontider:
    Måndag klockan 9-11
    Tisdag: klockan 13-15
    Onsdag: klockan 9-11
    Torsdag: klockan 13-15
    Fredag: klockan 9-11

    Öppettider i Receptionen
    Salstagatan 16 i Flen

    Måndag: klockan 13-15
    Tisdag: klockan 9-11
    Onsdag: klockan 9-11
    Torsdag: klockan 9-11
    Fredag: klockan 13-15

     

    Besöksadress:
    Salstagatan 16 våning 2, Flen

    Postadress:
    Flens Kommun
    Socialförvaltningen
    Enheten för egenförsörjning
    Sveavägen 1
    642 81 Flen

11 november 2025