Other languages

Flens municipality itself does not provide a translation of the website into other languages, the primary language for the website is Swedish.

If you want to access the information in languages other than Swedish, you as a visitor can use external services to translate the content.

An example of such a service is Google Translate from Google. By you as a visitor using such a function, your visit will be tracked by the external party, for example Google.

Google translate Flens Municipality

Kontaktperson

Den här sidan innehåller information om insatsen kontaktperson både för dig som önskar hjälp och för dig som vill göra en insats för andra.

För dig som är nyfiken på hur det är att ha en kontaktperson

Hur går det till att ha en kontaktperson?

En kontaktperson träffar dig regelbundet, exempelvis två till fyra gånger i månaden.
Vad du gör tillsammans med din kontaktperson/familj beror på vad ni tillsammans kommer fram till och beror på vad ni har för intressen och önskemål. Det kan vara att åka på utflykt, gå på bio, teater, besöka en restaurang eller träffas hemma hos varandra för att ta en kopp kaffe och bara prata en stund.

Kontaktpersonen har sekretess

Enligt lag har kontaktpersonen tystnadsplikt och får inte berätta för någon annan om dig. Kommunen kräver att den som är kontaktperson handskas med känsliga uppgifter på ett varligt sätt så att du kan känna dig trygg och säker.

Hur ansöker jag om en kontaktperson?

För att ansöka om kontaktperson vänder du dig till kommunen. Ansökan kan vara muntlig eller skriftlig. Socialsekreteraren gör en utredning för att se om du som ansöker har rätt att få det du begärt. Beslutet grundas på socialtjänstlagen (SoL) eller lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och ditt individuella behov. Du får sedan ett skriftligt beslut skickat hem till dig.

För dig som är intresserad av att bli kontaktperson

Uppdraget som kontaktperson

Kontaktperson är en frivillig insats och kan inte tillsättas mot någons vilja. Det viktiga i kontakten är ömsesidigt förtroende samt att möta den enskilde och dennes livssituation med respekt. En kontaktperson har tystnadsplikt. Det innebär att den som har eller haft uppdrag inte får berätta om den människa som de är/har varit ett stöd för. För uppdraget utgår arvode och ersättning för omkostnader.

Du kan bli kontaktperson utifrån olika lagrum. Beslutet grundas på socialtjänstlagen (SoL) eller lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) samt det individuella behovet.

Kontaktuppgifter

  • Kontaktperson inom funktionsnedsättningsområdet
    Jenny Jonsson
    Jenny.jonsson@flen.se, 0157-43 08 19

    Lena Westerback
    Lena.westerback@flen.se, 0157-43 08 31

Taggar:

Kontaktperson
Kontaktfamilj

Sidan uppdaterad: 2024-09-12

Hittade du rätt information?

Relaterat innehåll