Other languages

Flens municipality itself does not provide a translation of the website into other languages, the primary language for the website is Swedish.

If you want to access the information in languages other than Swedish, you as a visitor can use external services to translate the content.

An example of such a service is Google Translate from Google. By you as a visitor using such a function, your visit will be tracked by the external party, for example Google.

Google translate Flens Municipality

Kontaktperson – för dig som söker stöd och för dig som vill hjälpa

Kontaktperson är stöd för dig som behöver hjälp i vardagen och för dig som vill göra en skillnad för andra. Här finns information om hur du ansöker och vad uppdraget innebär.

För dig som vill ha stöd av en kontaktperson

En kontaktperson kan vara ett bra stöd i vardagen. Du som har ett behov av socialt stöd kan få hjälp genom att träffa en kontaktperson regelbundet, till exempel 2–4 gånger i månaden.

Vad ni gör tillsammans bestäms utifrån era intressen och önskemål. Det kan handla om att fika, gå på bio, ta en promenad eller bara prata en stund hemma.

Kontaktpersonen har alltid sekretess

Enligt lag har kontaktpersonen tystnadsplikt. Det betyder att han eller hon inte får berätta för någon annan om dig och det ni pratar om. Kommunen kräver att den som är kontaktperson handskas med känsliga uppgifter på ett sätt så att du kan känna dig trygg och säker.

Hur ansöker jag om en kontaktperson?

För att ansöka om kontaktperson vänder du dig till kommunen. Ansökan kan vara muntlig eller skriftlig. Socialsekreteraren gör en utredning för att se om du som ansöker har rätt att få det du begärt. Beslutet grundas på socialtjänstlagen (SoL) eller lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och ditt individuella behov. Du får sedan ett skriftligt beslut skickat hem till dig.

En kontaktperson kan vara ett stöd för dig.

Du kan träffa en kontaktperson några gånger i månaden,

till exempel 2–4 gånger.

Ni bestämmer tillsammans vad ni vill göra.

Det kan vara att fika, gå på bio, ta en promenad eller prata hemma.

Kontaktpersonen håller allt du säger hemligt

Det är viktigt att du känner dig trygg.

Kontaktpersonen får inte berätta något om dig till andra.

Det står i lagen och kallas tystnadsplikt.

Så kan du be om att få en kontaktperson

Du kan be kommunen om en kontaktperson,

genom att prata eller skriva till dem.

Längst ned på sidan finns telefonnummer du kan ringa.

En socialsekreterare undersöker sen om du har rätt till en kontaktperson.

En socialsekreterare är en person som jobbar på kommunen

och hjälper dig med sådana frågor.

Beslutet baseras på dina behov och olika lagar (SoL eller LSS).

Du får besked skriftligt, som skickas hem till dig.

För dig som vill bli kontaktperson

Att vara kontaktperson är ett uppdrag där du stöttar en annan människa – ofta genom att bara finnas där, lyssna och göra saker tillsammans. Det krävs inget särskilt yrke eller utbildning, men du behöver ha tid, tålamod och ett genuint intresse för andra.

Du träffar personen några gånger i månaden, och vad ni gör beror på behov och intressen – det viktiga är att bygga en trygg och respektfull relation. Uppdraget är frivilligt och bygger på förtroende

Ingen kan bli tvingad till att få en kontaktperson. Det måste kännas rätt för båda parter. Som kontaktperson har du tystnadsplikt och måste hantera all information med respekt.

Arvode och ersättning

Du får ett arvode och ersättning för dina utgifter. Uppdraget regleras enligt socialtjänstlagen (SoL) eller LSS, beroende på personens behov.

Vill du veta mer eller anmäla ditt intresse? Kontakta kommunen – vi berättar gärna mer!

Kontaktuppgifter

  • Kontaktperson inom funktionsnedsättningsområdet
    Lena Westerback
    Lena.westerback@flen.se, 0157-43 08 31

Taggar:

Kontaktperson
Jag vill ha en kontaktperson
Bli kontaktperson
Hur får jag en kontaktperson?

Sidan uppdaterad: 2025-07-10

Hittade du rätt information?

Relaterat innehåll