Lex Maria och Lex Sarah är till för att skydda patienter och brukare. De styr hur allvarliga fel i vård och omsorg ska rapporteras och hanteras enligt patientsäkerhetslagen.
Lex Maria och Lex Sarah är två olika regler som styr hur allvarliga händelser i vård och omsorg ska hanteras och anmälas. Båda handlar om att skydda människor som får vård eller stöd, men de gäller olika typer av verksamheter och situationer.
Lex Maria gäller inom hälso- och sjukvården. Om en patient har skadats allvarligt, eller riskerat att skadas allvarligt, ska vårdgivaren anmäla det till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Det ska göras så snart som möjligt efter händelsen.
Regeln finns i patientsäkerhetslagen (2010:659) och kallas Lex Maria.
Med allvarlig vårdskada menas att patienten till exempel:
Privatpersoner, anhöriga eller patienter själva kan inte anmäla enligt Lex Maria. Däremot kan klagomål eller synpunkter lämnas in till den som bedriver vården.
Lex Sarah gäller inom socialtjänsten och omsorgen, både kommunal och privat. Reglerna finns i socialtjänstlagen (SoL) och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).
Personal som arbetar inom omsorgen måste rapportera om:
Den som ansvarar för verksamheten ska då:
Om händelsen är allvarlig, ska det också anmälas till Inspektionen för vård och omsorg (IVO).
Som privatperson kan du inte göra en anmälan enligt lex Maria eller lex Sarah – de reglerna gäller för vårdgivare och personal inom omsorg.
Däremot kan du alltid:
Du har även möjlighet att vända dig till patientnämnden.
Lex Maria och Lex Sarah är två regler som styr hur allvarliga händelser i vård och omsorg ska hanteras.
De gäller olika typer av verksamheter och situationer.
Gäller inom hälso- och sjukvården.
Om en patient har skadats allvarligt, eller riskerat att skadas allvarligt, ska vårdgivaren anmäla det. Med vårdgivare menas den som ger patienten eller brukaren vård.
Det ska göras så snart som möjligt efter händelsen.
Exempel på allvarlig vårdskada:
Gäller inom socialtjänsten och omsorgen.
Personal som arbetar inom omsorgen måste rapportera om:
Den som ansvarar för verksamheten ska:
Om händelsen är allvarlig, ska det också anmälas.