Medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS)

MAS ansvarar för att vården i kommunen är säker och av god kvalitet. Vid allvarliga vårdskador anmäler MAS till IVO. Du kan alltid lämna klagomål eller synpunkter om vården.

Vad gör en medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS)?

Den medicinskt ansvariga sjuksköterskan, förkortat MAS, har ansvar för att den vård som kommunen ger är säker och håller god kvalitet. MAS jobbar självständigt och rapporterar direkt till socialförvaltningschef.

MAS ser bland annat till att det finns tydliga rutiner för:

  • Hur läkemedel hanteras
  • hur personal dokumenterar
  • hur uppgifter delegeras
  • hur kontakten med läkare fungerar.

När något allvarligt händer

Om någon skadas allvarligt i samband med vård, eller riskerar att skadas, ska MAS anmäla det till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). En sådan anmälan kallas lex Maria.

Vad kan du som privatperson göra?

Du som patient, anhörig eller annan närstående kan inte själv göra en anmälan enligt lex Maria. Men du har alltid rätt att:

  • lämna klagomål eller synpunkter till kommunen,
  • kontakta IVO om du anser att vården brustit,
  • vända dig direkt till personal eller chef i verksamheten.

Dina synpunkter är viktiga och kan leda till att vården blir bättre.

Kontaktuppgifter

15 juni 2026