MAS ansvarar för att vården i kommunen är säker och av god kvalitet. Vid allvarliga vårdskador anmäler MAS till IVO. Du kan alltid lämna klagomål eller synpunkter om vården.
Den medicinskt ansvariga sjuksköterskan, förkortat MAS, har ansvar för att den vård som kommunen ger är säker och håller god kvalitet. MAS jobbar självständigt och rapporterar direkt till socialförvaltningschef.
MAS ser bland annat till att det finns tydliga rutiner för:
Om någon skadas allvarligt i samband med vård, eller riskerar att skadas, ska MAS anmäla det till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). En sådan anmälan kallas lex Maria.
Du som patient, anhörig eller annan närstående kan inte själv göra en anmälan enligt lex Maria. Men du har alltid rätt att:
Dina synpunkter är viktiga och kan leda till att vården blir bättre.