Framtidens socialtjänst i Flen: Så jobbar vi för en modern socialtjänst
Den 1 juli 2025 trädde den nya socialtjänstlagen i kraft med syftet att göra socialtjänsten mer förebyggande, tillgänglig och kunskapsbaserad. De viktigaste förändringarna inkluderar att socialtjänsten ska arbeta mer proaktivt för att förebygga problem, erbjuda snabbare och enklare insatser utan individuell behovsprövning, samt att arbetet ska baseras på vetenskap och beprövad erfarenhet. I Flens kommun arbetar vi aktivt med att anpassa vår verksamhet efter den nya lagstiftningen för att erbjuda våra invånare den bästa möjliga servicen.
Från projekt till långsiktigt förändringsarbete
Under hösten 2024 påbörjade vi ett omfattande projekt för att kartlägga våra arbetssätt och insatser inom socialtjänsten. Projektet resulterade i en detaljerad plan för hur vi ska införa de nya arbetssätten. Idag är projektet en integrerad del av vår ordinarie verksamhet.
Arbetet leds av våra avdelningschefer och är en förvaltningsövergripande process som involverar flera förvaltningar. Vi samarbetar även med andra kommuner och deltar i olika nätverk, som SKR:s lärprocess och nätverk i Sörmland, för att lära oss av andras erfarenheter och dela med oss av våra egna.
Vårt engagemang för framtidens socialtjänst i Flen är starkt – från kommunledning och politiker till medarbetare. Vi strävar efter att hela organisationen ska ha god kännedom om den nya lagstiftningen för att säkerställa en enhetlig och högkvalitativ service.
Kommunens nyligen antagna vision "Sveriges lyckligaste kommun" och den nya socialtjänstlagen stärker varandra i arbetet med att skapa förutsättninar för välmående invånare.
Våra prioriterade områden för framtidens socialtjänst
Med den nya socialtjänstlagen ska socialtjänsten lägga fokus på att:
- öka tillgängligheten till insatser
- stärka tidiga insatser
- etablera en kunskapsbaserad socialtjänst
- i större utsträckning arbetar med systematisk uppföljning av resultat och effekter.
%20-%20stor%20(643717).webp)

