Hoppa till huvudinnehåll
Bostadsanpassning

Bostadsanpassning

Har du en bestående funktionsnedsättning som medför att du behöver anpassa din bostad, kan du söka bostadsanpassningsbidrag.

Vem kan söka bidrag till bostadsanpassning?

Anpassningsåtgärder kan till exempel behövas om du har någon form av funktionsnedsättning. Du kan söka bidrag om du hyr din bostad, har bostadsrätt eller eget hus. Om du bor i hyresrätt måste fastighetsägaren godkänna ombyggnaden. Detsamma gäller ofta även bostadsrätt. Normalt krävs att du har förstahandskontrakt. Bostadsanpassning kan vara aktuellt för dig som:

  • Har en funktionsnedsättning eller delar hushåll med en person med funktionsnedsättning.

  • Du som är förälder med delad vårdnad om barn med funktionsnedsättning.

  • Du som åtagit dig att långvarigt och regelbundet, i din bostad, ansvara för omvårdnad av en person med funktionsnedsättning.

Dessa områden kan du söka bostadsanpassningsbidrag för

  • Anpassning inomhus till exempel för att ta bort trösklar, ordna en duschplats istället för badkar

  • Bredda dörrar, installera automatiska dörröppnare och specialhissar

  • Ändra höjder på köksskåp och arbetsbänkar förstärka fast belysning i kök och badrum

  • Anpassning utomhus, till exempel för att sätta upp räcken och ledstänger

  • Montera trall på balkongen, bygga ramper och göra gångvägar hårda

  • Anpassningar i samband med rehabilitering, funktionsträning och sjukvård

Så går du tillväga för att ansöka

Vänd dig i första hand till kommunens socialsekreterare. En komplett ansökan behöver innehålla:

  • Ansökningsblankett med fastighetsägarens skriftliga medgivande
  • Intyg om funktionsnedsättning
  • Offert och eventuella ritningar på anpassning

Vid behov kan handläggare för bostadsanpassning vara behjälplig med att ta in bland annat offert och fastighetsägarens skriftliga medgivande efter fullmakt från den sökande.

 

 

Behöver du komma i kontakt med kommunens socialsekreterare?

Ring via Kontaktcenter
Tel: 0157- 43 00 00
E-post: flenskommun@flen.se 
Telefontid: vardagar mellan klockan 9-10.

Besöksadress
Sveavägen 1
Flen

Postadress
Flens kommun
64281 Flen

Det du skriver till oss blir en allmän handling och kan komma att läsas av allmänheten. Undvik därför att skicka känsliga personuppgifter till oss via e-post. För Flens kommun är det viktigt att du ska känna dig trygg med att vi behandlar dina personuppgifter på ett säkert och lagligt sätt. Vi behandlar dina personuppgifter enligt dataskyddsförordningen (GDPR). Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter. 

 

 

Sidansvarig: Karin Lindgren
Senast uppdaterad: 2023-01-20 10:53:26

Vi hjälper dig

Saknar du information?
Kontakta någon av oss.

Mika Juopperi

Enhetschef Enheten äldre och funktionsvariation Avdelning Myndighet

0157-43 03 45