Hoppa till huvudinnehåll
Ung kvinna vid bil ringer i mobiltelefon - en varningstriangel syns i bakgrunden

Hur får jag information i en kris?

Om det uppstår en kris för samhället eller en stor olycka kan det finnas många frågor som du inte har svar på omgående. Du kanske behöver veta vad som har hänt eller vad du ska göra för att klara av situationen.

Samtidigt kan det i kriser uppkomma rykten och osäkra uppgifter, därför är det viktigt att ha pålitliga källor.

Här får du information från de som är ansvariga i stora allvarliga olyckor eller kriser:

Internet

flen.se
På flen.se lägger Flens kommun ut information om vad kommunen gör, vad du själv kan göra och länkar till andra som är ansvariga för händelsen.

kriswebb.flen.se
På kommunens kriswebb publiceras information om pågående kriser/samhällsstörningar. Du kan nå kriswebben via flen.se om det finns en pågående kris/samhällsstörning, det annonseras då via ett pop-up fönster. Kriswebben aktiveras även om flen.se skulle gå ner.

www.krisinformation.se
På krisinformation.se sammanställs och sprids information från myndigheter, kommuner och andra aktörer om kriser i Sverige, men också i utlandet.

Telefon: 113 13

113 13
113 13 är ett nationellt informationsnummer. Du kan ringa till informationsnumret 113 13 för att lämna eller få information om pågående allvarliga olyckor och kriser. Tjänsten är tillgänglig dygnet runt, årets alla dagar. Mer info: SOS Alarm

Radio

Sveriges radio P4 Sörmland
Sveriges radio P4 har uppdraget att vara beredskapskanal, vilket innebär att radiokanalen ska förse privatpersoner med information vid större samhällsstörningar.

Frekvenser P4 Sörmland:
Sörmland          102,3
Eskilstuna          100,1
Gnesta                98,3
Strängnäs           96,9
Trosa                   88,7

Fysisk kontakt

Du som befinner dig i Flen kan få information i Stadshusets Kontaktcenter när den är öppen.

Vägbeskrivning

Viktigt Meddelande till Allmänheten – VMA

Viktigt Meddelande till Allmänheten (VMA) är en varning till allmänheten vid till exempel gasutsläpp, en stor brand eller annan allvarlig olycka. Varnings- och informationssystemet kan också användas för att ge beredskapslarm och flyglarm om landet skulle råka i krig.

Allmänheten kan uppmärksammas om VMA på flera sätt

  • Genom varningssignalen Viktigt Meddelande till Allmänheten (VMA) som ljuder med en sju sekunders signal omväxlande med 14 sekunders tystnad under minst två minuter. Det är signalen som vardagligt också kallas Hesa Fredrik.
  • Varning genom ett talmeddelande till fast telefoni inom det drabbade området.
  • Varning genom ett textmeddelande (sms) till mobiler som är adressregistrerade i det drabbade området eller befinner sig i området (vissa teleoperatörer). VMA via sms är en kompletterande tjänst. Det är den som begär VMA som utifrån varje enskild händelse avgör om sms ska användas.
  • Meddelande i radio och tv.

I klippet nedan kan du lyssna på de olika varningssignalerna :

Hur du ska agera vid VMA

När du hör signalen eller får varningen på annat sätt ska du:

  • Gå inomhus.
  • Stänga dörrar, fönster och ventiler.
  • Lyssna på Sveriges radio P4 eller se på TV eller text-TV.
  • Du kan också gå in på myndigheternas webbplats www.krisinformation.se eller ringa 113 13.

Signalen Faran över
Meddelande om att faran är över går ut i de kanaler som VMA har gått ut i. Om larmet gått ut med ljudsignaler kommer Faran över signaleras med en 30-40 sekunder lång signal. Lyssna här: Signal vid ”Faran över”

Test av VMA
Signalerna Viktigt Meddelande och Faran över provas klockan 15.00 första helgfria måndag i mars, juni, september och december. Vid prov ges även information i radion.


 

Information på andra språk
Information in other languages

Mindre allvarliga händelser

Har du drabbats av ett avbrott eller annat problem i el, telefoni, vatten eller värme och inte vet om det bara är du som har drabbats, eller om det är ett stort avbrott, bör du först undersöka detta.

  • Kontrollera din egen utrustning: kan det vara fel på den?
  • Om det är elavbrott: kontrollera säkringar och jordfelsbrytare.
  • Kontrollera om även grannarna har drabbats.
  • Gör en felanmälan till ditt elbolag, teleoperatör eller andra ansvariga.

Här finns vissa journummer för felanmälan som gäller inom Flens kommun: Journummer

Sidansvarig: Denise Karlsson
Senast uppdaterad: 2022-08-29 11:50:52

Vi hjälper dig

Saknar du information?
Kontakta någon av oss.

Sofia Rutgård

Kommunikationsstrateg

0157 - 43 00 46

Denise Karlsson

Säkerhets- och beredskapssamordnare

0157 - 43 00 31