Passager kan utföras som övergångsställe, gångpassage, cykelpassage och cykelöverfart. Vilken typ av passage som anläggs beror på ett antal olika faktorer som trafikmängd, hastighetsbegränsning, antal oskyddade trafikanter och typ av oskyddade trafikanter.
Övergångsställe ska väljas vid följande tillfällen:
Om antalet motorfordon/dygn underskrider 3000 bör gångpassage väljas.
Samtliga passager ska utformas enligt typritningarna nedan. Övergångsställen ska om möjligt hastighetssäkras så att fordon kan passera i max 30 km/h. Detta sker genom anläggning av farthinder.
Passagen ska placeras så att det inte tillskapas någon omväg för den gående eller cyklisten, dock kan det i vissa sammanhang vara lämpligt med en förskjutning i sidled för att få en hastighetsdämpande effekt.
Kantstensvisning bör om möjligt vara noll där fotgängare och cyklister passerar och storgatsten bör undvikas i dessa lägen, om det inte krävs för att tillskapa korrekt avrinning för vattnet.
Övergångsställen ska alltid förses med vägmarkering och vägmärke, cykelöverfart med vägmarkering. Cykelöverfart anläggs aldrig enskilt utan ska alltid kompletteras med ett övergångsställe.