När en avlidens tillgångar inte räcker till för en begravning, eller närmast anhörig saknas, kan socialnämnden göra en dödsboanmälan.
Om den avlidne äger fast egendom (exempelvis fastighet eller tomt), måste en bouppteckning enligt lag upprättas. Detsamma gäller om någon av dödsbodelägarna begär att en bouppteckning ska göras. Om den dödes tillgångar endast täcker begravningskostnader och andra kostnader i samband med dödsfallet kan bouppteckning ersättas med dödsboanmälan.
Om dödsboet saknar tillgångar för att täcka de kostnader som uppkommit i samband med dödsfallet kan kommunen, efter ansökan från dödsbodelägarna, göra en dödsboanmälan. Dödsboanmälan ersätter då en bouppteckning.
Om dödsboet saknar pengar till begravningen kan socialförvaltningen bevilja bistånd till begravningskostnader. I Katrineholm, Flen och Vingåker motsvarar biståndet maximalt ett halvt prisbasbelopp för innevarande år. Från detta belopp avräknas de tillgångar som finns i dödsboet. Det är därför viktigt att inga andra räkningar betalas innan begravningskostnaden är reglerad. På regeringens hemsida kan du läsa mer om prisbasbeloppet för aktuellt år.
Handläggningen av dödsbon för invånare folkbokförda i Flens kommun hanteras av Katrineholms kommun. Du hittar blanketten för ansökan nedan.
Vänligen kontakta Katrineholms kommun
Telefonnummer: 0150-570 00
På Skatteverkets hemsida kan du läsa mer om vad som gäller vid en dödsboanmälan