Hoppa till huvudinnehåll

Konsumentvägledning

Konsumentvägledning

Till konsumentvägledaren kan du vända dig när du vill fråga om dina rättigheter och skyldigheter när du råkat i tvist med ett företag eller vill klaga på en vara eller tjänst. Genom den vägledning och rådgivning som Flens kommun erbjuder kan du som invånare få ökad kunskap inom konsumenträtt och möjlighet att göra aktiva val.

Reklamation

From 1 april 2005 har du, enligt konsumentköplagen, 3 år på dig att klaga om det är fel på en vara. För varor köpta före detta datum gäller 2 år. Ett fel som visar sig inom 6 månader från köpet antas vara ett ursprungligt fel om säljaren inte kan visa något annat. Efter 6 månader övergår bevisbördan till dig som köpare. Har säljaren lämnat garanti behöver du inte under garantitiden visa att felet är ett ursprungsfel.

Reklamera alltid först till säljaren. Kommer ni inte överens kan du kontakta den kommunala konsumentvägledningen.

Frågor?På det flesta vanligaste frågorna kan du få hjälp på konsumentverkets hemsida ”Hallå konsument” via länken nedan.

https://www.hallakonsument.se/

 

Kontakta konsumentvägledningen

Kontaktcenter
Konsumentvägledning

Besökstider
Endast förbokade besök.

Kontakta Oss:
Telefon: 0157-43 00 00 (knappval 1)
E-postadress: kontaktcenter@flen.se
Boka tid: måndag – fredag kl 08.00-16.00

Sidansvarig: Sanna Öhlin
Senast uppdaterad: 2022-07-07 13:29:50