Other languages

Flens municipality itself does not provide a translation of the website into other languages, the primary language for the website is Swedish.

If you want to access the information in languages other than Swedish, you as a visitor can use external services to translate the content.

An example of such a service is Google Translate from Google. By you as a visitor using such a function, your visit will be tracked by the external party, for example Google.

Google translate Flens Municipality

Kundfakturor

Här kan du läsa mer om kommunens kundfakturahantering och hitta vanliga frågor och svar.

När du väljer att betala via autogiro är inbetalningskortet makulerat och det står att fakturan betalas via autogiro på förfallodagen. Allt du behöver göra är att se till att det finns pengar på ditt bankkonto dagen före förfallodag. Betalning sker då automatiskt. Av bankens kontoutdrag framgår att fakturan är betald. Tjänsten är kostnadsfri. Det går bra att stoppa en betalning med autogiro, kontakta banken eller oss senast fem dagar före förfallodagen om betalning inte ska ske.

Anslutning till autogiro blir klar efter ungefär 2 veckor efter att du ansökt. Kontot som autogirodragningen ska dras från måste vara av typen löne- eller pensionskonto eller personkonto.

När du ska betala dina fakturor till Flens Kommun, ska betalning ske till bankgironummer:
5782-7081 (ange ocr-nummer).

Övriga inbetalningar sker till bankgironummer: 5854-6045 (Ange vad inbetalningen avser/ej ocr).

Vid utebliven betalning på angiven förfallodag tas avgift ut enligt gällande ränte- och inkassolag enligt följande:

  1. En avgiftsfri påminnelse skickas ut 6-8 dagar efter förfallodagen
  2. Betalas inte fakturan trots påminnelse, utgår ett Inkassokrav 10 dagar efter påminnelsedatum, med en avgift på 180 kr.  – inkassolag (1974:182)
  3. Betalas inte fakturan trots utskickat Inkassokrav lämnas vår fordran vidare till Kronofogdemyndigheten för ansökan om betalningsföreläggande.

Beroende på vilken avgiftstyp fakturan avser så handläggs detta efter olika kravrutiner där bland annat upprepade betalningsförsummelser kan leda till uppsägning som sanktionsmedel.

Anstånd/Uppskov

Önskar du anstånd med betalning, hör av dig i god tid innan fakturan förfaller så slipper du onödiga avgifter. Vi hjälper dig att förlänga fakturans betaldatum!

Amorteringsplan

Vill du dela upp din faktura? Vi kommer då överens om en skälig summa att amortera per månad som sedan aviseras ut. En engångsavgift på 170 kr tas ut för detta. Ränta tillkommer enligt 6§ räntelagen.

Jag har tappat bort min faktura, vad gör jag?

Kontakta den verksamhet/kontaktperson som finns angiven på fakturan, alternativt Ekonomiavdelningen. Då skickar vi dig en kopia.

Jag har fått en felaktig faktura, vad gör jag?

Kontakta den verksamhet/kontaktperson som finns angiven på fakturan.

Jag har bytt adress, vad gör jag?

Kontakta den verksamhet/kontaktperson som finns angiven på fakturan.

Jag vill betala min kundfaktura från utlandet via utländsk bank och behöver ett EBAN nr och en BIC kod.

EBAN: SE6780000825784234099580

BIC: SWEDSESS

Hur gör jag för att få e-faktura från Flens kommun?

Anmälan om e-faktura gör du via din internetbank. Anmälningssidan kan se olika ut beroende på vilken internetbank du har. Om du inte vet hur du ska komma till anmälningssidan, kontakta din bank. På anmälningssidan ska bara personnummer anges. Alla fakturor med det personnumret som du har angivit skickas sedan som e-faktura.

Kan jag betala en annan persons e-fakturor via min internetbank?

Ja, det går bra att betala fakturan åt maka/make eller annan person. Du måste på anmälningsblanketten även fylla i denna fakturamottagares personnummer.

Hur betalar jag?

Du loggar in på din internetbank, granskar fakturan och godkänner den. Fakturan betalas sedan automatiskt på förfallodagen.

Hur gör jag om fakturan är felaktig?

Kontakta den person som står som referens på fakturan. Gå sedan in på internetbanken och sätt status “reglerad” på fakturan. (Det kan stå olika status på banken.) E-fakturan kommer då att finnas historiskt bland reglerade fakturor.

Kan jag kombinera e-faktura med autogiro?

Ja, du kan ansöka om att dina e-fakturor betalas med autogiro. En e-faktura som betalas via autogiro kommer till din internetbank och behöver inte godkännas utan betalas automatiskt på förfallodagen.

Läs mer om hur du ansöker om autogiro under avsnittet Autogiro.

Hur gör jag om jag vill avanmäla mig från e-faktura?

Du avanmäler via din internetbank. Sidan ser olika ut beroende vilken bank du använder.

Hur gör jag om jag byter bank?

Gör en avanmälan i din gamla bank. Anmäl dig sedan i din nya bank på vanligt sätt.

Har du frågor om e-faktura?

Om du har frågor, hjälper vi gärna till. Våra kontaktuppgifter är Flens kommun telefon: 0157-43 01 21 eller e-post: faktura@flen.se

Kan jag få en faktura skickad till min e-post?

Ja, det går bra. Hör av dig till oss så ordnar vi detta. Våra kontaktuppgifter är Flens kommun telefon: 0157-43 01 21 eller e-post: faktura@flen.se

Fler möjligheter för företag att ta emot en kundfaktura från Flens kommun

Vi erbjuder även möjlighet till företag att erhålla en faktura från Flens kommun till e-post, via Svefaktura eller Peppol. Hör av dig till oss så ordnar vi detta. Våra kontaktuppgifter är Flens kommun telefon: 0157-43 01 21 eller e-post: faktura@flen.se

Fördelar med e-faktura:

Betalningen går säkert fram med angivande av OCR-nummer och bankgiro utan att du behöver fylla i detta. Du kan läsa och betala dina räkningar var du än befinner dig så länge du har tillgång till en internetuppkopplad dator/telefon/surfplatta. Det är miljövänligare eftersom räkningar aldrig behöver skrivas ut.

Kontaktuppgifter

  • Kontaktcenter

    Telefonnummer:
    0157 - 43 00 00

    Besöksadress:
    Sveavägen 1, 642 81 Flen

Taggar:

Kundfakturor
Faktura

Sidan uppdaterad: 2023-10-04

Hittade du rätt information?

Relaterat innehåll