Other languages

Flens municipality itself does not provide a translation of the website into other languages, the primary language for the website is Swedish.

If you want to access the information in languages other than Swedish, you as a visitor can use external services to translate the content.

An example of such a service is Google Translate from Google. By you as a visitor using such a function, your visit will be tracked by the external party, for example Google.

Google translate Flens Municipality

Flens kommun då och nu

Den här sidan är tillägnad historiska tillbakablickar i bildform, mot hur det ser ut idag ute i kommunen.

kollage över orterna i flens kommun

Idén till detta projekt kom under vintern 2023. I en lokal i kommunhusets källare, nära centralarkivet, hängde några bilder från förra århundradet på väggen. Lokalen skulle renoveras och väggarna målas om, så bilderna behövde tas ned. Vi bestämde oss för att göra något med dessa gamla, ofta opublicerade bilder. Vi ville göra dem tillgängliga för fler på ett enkelt sätt. Inspirerade av den positiva responsen på de historiska artiklarna i kommuntidningen Glimten, bestämde vi oss för att skapa något liknande med bilderna. Projektidén växte fram och utvecklades till vad det är idag.

Syftet har inte varit att skapa en exakt, heltäckande bild av varje ort, utan snarare att göra spontana nedslag och inspirera till vidare forskning, eller varför inte en resa genom kommunen? Vi vill mer visa hur kommunen har utvecklats över tid, från vikingatid till idag.

Vi har även lagt till detaljerade beskrivningar och kommentarer för varje bild, samt kartor där det är möjligt, för att underlätta för betraktaren. Vi kommer successivt utöka bildserierna. En del av bilderna kommer från kommunens arkiv och en del från nätet. Klicka på bilderna nedan för att se mer.

Skebokvarn och Sparreholm då och nu Skebokvarn och Sparreholm då och nu
Mellösa då och nu Mellösa då och nu
Malmköping då och nu Malmköping då och nu
kollage över nya och gamla Hälleforsnäs med texten Hälleforsnäs då och nu i mitten Hälleforsnäs då och nu
kollage över nya och gamla flen med texten Vadsbro och Bettna då och nu i mitten Vadsbro och Bettna då och nu
kollage över nya och gamla flen med texten Flen då och nu i mitten Flen då och nu

Text, kartor och efterforskning: Roger Petersson, arkivarie, Tero Larsson, kommunikatör.
Foto: Tero Larsson, samt Flens kommuns arkiv.

Fritt från kända upphovsrättsliga restriktioner – Public Domain Mark (PDM) Länk till annan webbplats.

Public domain-märkning” (PDM)”: Vissa av bilderna på dessa sidor har identifierats som fria från kända upphovsrättsliga restriktioner, inklusive alla relaterade närstående rättigheter.

Taggar:

kommunen då och nu
historia
vadsbro
bettna
flen
hälleforsnäs
malmköping
skebokvarn
sparreholm

Sidan uppdaterad: 2024-06-11

Hittade du rätt information?