Personuppgifter
Varför behandlar vi dina personuppgifter?
Överförmyndarnämnden behöver spara och behandla personuppgifter om dig. De personuppgifter som lämnas i handlingar behandlas av överförmyndarnämnden för administration och andra åtgärder som behövs för att handlägga ärendet. Behandlingen kan också avse framställning av statistik, utbetalning av arvode, enkätutskick samt uppdatering av adressuppgifter.
Adressuppgifter
De adressuppgifter som du lämnar kommer även att kontrolleras mot folkbokföringssystemet. Den rättsliga grunden för att behandla dina personuppgifter är myndighetsutövning enligt föräldrabalken. I överförmyndarnämndens Informationshanteringsplan framgår hur dina personuppgifter behandlas och hur länge de sparas och varför.
Delning av personuppgifter
De personuppgifter vi behandlar om dig delas med de personuppgiftsbiträden vi använder för att kunna utföra våra tjänster och fullgöra våra skyldigheter gentemot dig. Vi kan även komma att dela dina personuppgifter med externa parter (exempelvis myndigheter) om vi är skyldiga att göra det enligt lag. Däremot kommer vi aldrig att överföra dina uppgifter till ett land utanför EU.
Personuppgiftsansvarig
Överförmyndarnämnden är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifterna. Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter. Observera att rätten att bli glömd eller raderad gäller inte för personuppgiftsbehandling som sker vid exempelvis myndighetsutövning. Begäran om registerutdrag, information eller rättning av felaktiga uppgifter skickas till:
Kommunstyrelsens kansli
Flens kommun
642 81 Flen
Informationen kommer att sändas till din folkbokföringsadress.
Huvudmän och underåriga
Vilka kategorier av personuppgifter behandlas?
Namn, personnummer, adressuppgifter, telefonnummer, e-postadress, boendeplacering, och eventuellt din ekonomi och hälsotillstånd om det är relevant och nödvändigt för just ditt ärende.
Med vilken rättslig grund behandlas personuppgifterna?
Den rättsliga grunden för att behandla dina personuppgifter är myndighetsutövning i enlighet med föräldrabalken, förmynderskapsförordningen och lagen om ensamkommande barn.
Vad är ändamålet med personuppgiftsbehandlingarna?
De personuppgifter som lämnas i handlingar behandlas av överförmyndaren för administration och andra åtgärder som behövs för att handlägga ärendet.
Hur behandlas personuppgifterna?
De personuppgifter vi behandlar om dig registreras i vårt verksamhet- och ärendehanteringssystem. Handlingarna förvaras i personakter. Dessa uppgifter använder vi för att kunna utföra våra tjänster och fullgöra våra skyldigheter gentemot dig.
Delning av personuppgifter
De som kan komma att ta del av uppgifterna är ställföreträdare och närmast anhöriga. Dina personuppgifter delas också med personuppgiftsbiträde i form av företag som levererar det datasystem som är nödvändigt för vår verksamhet. Vi kan även komma att dela dina personuppgifter med externa parter (exempelvis myndigheter) om vi är skyldiga att göra det enligt lag. Däremot personuppgifter om dig kommer varken att samlas in eller behandlas utanför EU/EES. Då kommunen lyder under offentlighetsprincipen kan kommunen komma att lämna ut information/handling innehållande personuppgifter om inte grund för sekretess föreligger.
Hur länge bevaras personuppgifterna?
Gallras och arkiveras i enlighet med vår informationshanteringsplan. Exempel på vanliga behandlingar och specifik information om med vilken laglig grund de behandlas och hur länge personuppgifterna kommer sparas.
Ansökan om godmanskap och förvaltarskap
Grunden för behandlingen är myndighetsutövning och personuppgifterna sparas i 3 år efter det att ärendet har avslutats och eventuella redovisningshandlingar överlämnats till behörig.
Beslut om godmanskap och förvaltarskap
Lagliga grunden för behandlingen är myndighetsutövning och personuppgifterna sparas för evigt.
Tillståndsärenden
Lagliga grunden för behandlingen är myndighetsutövning och personuppgifterna sparas i 3 år efter det att ärendet har avslutats och eventuella redovisningshandlingar överlämnats till behörig.
Gåvobrev, arvskifte och testamente
Lagliga grunden för behandlingen är myndighetsutövning och personuppgifterna sparas i 3 år efter det att ärendet har avslutats och eventuella redovisningshandlingar överlämnats till behörig.
Ställföreträdare och förmyndare
Vilka kategorier av personuppgifter behandlas?
Namn, personnummer, adressuppgifter, telefonnummer, e-postadress, CV, utbildningsbakgrund och inkomst om det är relevant och nödvändigt för just ditt ärende.
Med vilken rättslig grund behandlas personuppgifterna?
Den rättsliga grunden för att behandla dina personuppgifter är myndighetsutövning i enlighet med föräldrabalken, förmynderskapsförordningen och lagen om ensamkommande barn.
Vad är ändamålet med personuppgiftsbehandlingarna?
De personuppgifter som lämnas i handlingar behandlas av överförmyndaren för administration och andra åtgärder som behövs för att handlägga ärendet
Hur behandlas personuppgifterna?
De personuppgifter vi behandlar om dig registreras i vårt verksamhet- och ärendehanteringssystem. Handlingarna förvaras i huvudmannens personakt alternativt i en pärm vid flera uppdrag som ställföreträdare. Uppgifterna använder vi för att kunna utföra våra tjänster och fullgöra våra skyldigheter.
Delning av personuppgifter
De som kan komma att ta del av uppgifterna är ställföreträdare och närmast anhöriga. Dina personuppgifter delas också med personuppgiftsbiträde i form av företag som levererar det datasystem som är nödvändigt för vår verksamhet. Vi kan även komma att dela dina personuppgifter med externa parter (exempelvis myndigheter) om vi är skyldiga att göra det enligt lag. Däremot personuppgifter om dig kommer varken att samlas in eller behandlas utanför EU/EES. Då kommunen lyder under offentlighetsprincipen kan kommunen komma att lämna ut information/handling innehållande personuppgifter om inte grund för sekretess föreligger.
Hur länge bevaras personuppgifterna?
Gallras och arkiveras i enlighet med vår informationshanteringsplan. Exempel på vanliga behandlingar och specifik information om med vilken laglig grund de behandlas och hur länge personuppgifterna kommer sparas:
Rekrytering
Lagliga grunden för behandlingen är myndighetsutövning och personuppgifterna sparas i 3 år efter det att ärendet har avslutats och eventuella redovisningshandlingar överlämnats till behörig eller gallras från verksamhetssystemets kompetensmodul 1 år efter att intresseanmälan har lämnats in.
Beslut om godmanskap och förvaltarskap
Lagliga grunden för behandlingen är myndighetsutövning och personuppgifterna sparas för evigt.
Tillståndsärenden
Lagliga grunden för behandlingen är myndighetsutövning och personuppgifterna sparas i 3 år efter det att ärendet har avslutats och eventuella redovisningshandlingar överlämnats till behörig.
Anhöriga
Information om förmyndare till underårig samt make/maka och barn till huvudmannen hämtas från Folkbokföringen, Skatteverket och läggs automatiskt upp i vårt verksamhet- och ärendehanteringssystem. Vi kan också inhämta telefonnummer och e-postadress för vår handläggning.
Vilka kategorier av personuppgifter behandlas?
Namn, personnummer, adressuppgifter, telefonnummer och e-postadress.
Med vilken rättslig grund behandlas personuppgifterna?
Den rättsliga grunden för att behandla dina personuppgifter är myndighetsutövning i enlighet med föräldrabalken och förmynderskapsförordningen.
Vad är ändamålet med personuppgiftsbehandlingarna?
De personuppgifter som lämnas i handlingar och registreras i verksamhetssystemet behandlas av överförmyndaren för administration och andra åtgärder som behövs för att handlägga ärendet
Hur behandlas personuppgifterna?
De personuppgifter vi behandlar om dig registreras i vårt verksamhet- och ärendehanteringssystem. Handlingarna förvaras i huvudmannens personakt. Uppgifterna använder vi för att kunna utföra våra tjänster och fullgöra våra skyldigheter.
Delning av personuppgifter
De som kan komma att ta del av uppgifterna är ställföreträdare och huvudman och närmast anhöriga. Dina personuppgifter delas också med personuppgiftsbiträde i form av företag som levererar det datasystem som är nödvändigt för vår verksamhet. Vi kan även komma att dela dina personuppgifter med externa parter (exempelvis myndigheter) om vi är skyldiga att göra det enligt lag. Däremot personuppgifter om dig kommer varken att samlas in eller behandlas utanför EU/EES. Då kommunen lyder under offentlighetsprincipen kan kommunen komma att lämna ut information/handling innehållande personuppgifter om inte grund för sekretess föreligger.
Hur länge bevaras personuppgifterna?
Gallras och arkiveras i enlighet med vår informationshanteringsplan.