För vem är patientnämnden till?
Patientnämnden är till för brukare och patienter både inom kommun och region.
Dess uppgift är att:
- Hjälpa patienter och brukare att föra fram klagomål till vårdgivare och se till att de blir besvarade.
- Hjälpa patienter att få information för att kunna ta tillvara sina intressen i hälso- och sjukvården.
- Lägga extra vikt vid att uppmärksamma barns bästa.
När kan jag kontakta patientnämnden?
Om du har frågor om vården, eller inte är nöjd med den vård du fått, tar du först kontakt med ansvarig personal om det som inte upplevts bra. För den som tycker att detta är svårt, eller för den som inte får svar på sitt klagomål, finns patientnämnden till för att hjälpa dig. Om du är folkbokförd i Södermanlands län, kontaktar du patientnämnden i Södermanland.
Information om patientnämnden — LÄTTLÄST
För vem är patientnämnden till?
Patientnämnden är till för dig som är patient eller brukare.
Den hjälper dig med:
- Att klaga på vården.
- Att få svar på dina frågor.
- Att få information om din vård.
Patientnämnden hjälper också till att se till att barns bästa kommer i första hand.
När kan jag kontakta patientnämnden?
Om du har frågor eller klagomål på vården, kan du kontakta patientnämnden.
Först ska du prata med personalen som ansvarar för din vård.
Om du inte får svar eller om du tycker att det är svårt att prata med personalen, kan du kontakta patientnämnden.
Om du bor i Södermanlands län, kan du kontakta patientnämnden i Södermanland. Om du bor i Flens kommun hör du till Södermanland.
Södermanland kallas också för Sörmland.
Klicka här för att komma till deras hemsida: patientnämnden södermanland Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.