Other languages

Flens municipality itself does not provide a translation of the website into other languages, the primary language for the website is Swedish.

If you want to access the information in languages other than Swedish, you as a visitor can use external services to translate the content.

An example of such a service is Google Translate from Google. By you as a visitor using such a function, your visit will be tracked by the external party, for example Google.

Google translate Flens Municipality

Hemtjänst

Här hittar du mer information om hemtjänst, vad du kan få hjälp med och hur du gör för att ansöka om insatsen.

Vad innebär det att ha hemtjänst?

Du kan ansöka om hemtjänst från att du fyllt 65 år. Målet med insatsen är att du ska ha ett gott och och självständigt liv. Du kan också komplettera med andra tjänster i hemmet, exempelvis trygghetslarm och fixarservice. Efter att en socialsekreterare bedömt dina behov får du ett biståndsbeslut som kommunen arbetar utifrån. Det är viktigt att du känner dig trygg med hemtjänstpersonalen och att du får ett gott stöd i din vardag.

Exempel på vad du kan få hjälp med

  • Personlig omvårdnad som exempelvis dusch, av- och påklädning och toalettbesök.
  • Skötsel i hemmet, exempelvis städning och tvätt.
  • Inköp och ärenden, exempelvis apoteksärenden och inköp av dagligvaror.
  • Matdistribution, hemleverans av kylda matlådor.
  • Promenad, ledsagning till aktiviteter samt social samvaro.

Vad är Socialtjänstlagen?

Socialtjänstlagen handlar om vilken hjälp du kan få från din kommun i form av ekonomiskt bistånd eller annan vård och omsorg.

Ansök om insats

Socialsekreteraren bedömer om du har rätt att få hjälp och beslutar om bistånd, enligt delegation av vård- och omsorgsnämnden. Bedömning sker individuellt utifrån ditt behov och beslutet går att överklaga.

Exempel på insatser kan vara:

  • Trygghetslarm
  • Matleverans
  • Hemtjänst
  • Avlastning i hemmet
  • Dagverksamhet för personer med demensdiagnos
  • Korttidsvistelse (växelvård/avlastning) särskilt boende

Förenklad biståndsprövning

Vissa insatser som du kan ansöka om kan du beviljas utan att en utredning om hjälpbehovet behöver göras, insatserna kan sökas genom förenklad biståndsprövning. Insatser som kan beviljas genom förenklad biståndsprövning är:

  • Trygghetslarm
  • Trygghetskamera
  • Matleverans
  • Socialt servicepaket.

Telefon: 0157-43 00 00
Socialsekreterarna har telefontid vardagar mellan klockan 9-10

Hur lång tid tar det från ansökan till biståndsbeslut?

Processen ska gå skyndsamt till.

Hur går en ansökan till?

En ansökan eller begäran kan vara skriftlig eller muntlig. Du kan ringa till kommunen och boka ett möte med en socialsekreterare. Du får själv bestämma om du vill ha med dig någon familjemedlem eller vän till mötet. Under mötet berättar du varför du söker hjälp och vilken form av hjälp du behöver.

Om du redan får hjälp från kommunen, men inte tycker att den är tillräcklig kan du göra ytterligare en ansökan/begäran. Det finns ingen gräns för hur många gånger du får söka.

Vad kostar hemtjänst?

Du betalar en avgift för det bistånd du får. Avgiften beräknas utifrån dina inkomster. Avgiften beslutas av avgiftshandläggare. Du kan överklaga avgiftsbeslutet om du anser att det inte stämmer. Handläggaren gör då en ny bedömning för att se om det finns någon anledning att ändra det tidigare beslutet. Om beslutet inte ändras skickar kommunen ditt överklagande vidare till förvaltningsrätten.

Om jag inte är nöjd, hur överklagar jag?

Du kan överklaga avgiftsbeslutet om du anser att det inte stämmer. Handläggaren gör då en ny bedömning för att se om det finns någon anledning att ändra det tidigare beslutet. Om beslutet inte ändras skickar kommunen ditt överklagande vidare till förvaltningsrätten.

Du har rätt att överklaga Vård- och omsorgsnämndens beslut. Om du vill överklaga ska du skriftligen:

  • Ange vilket beslut som du överklagar och datum som beslutet fattades.
  • Tala om vad beslutet handlar om.
  • Förklara varför du tycker att beslutet ska ändras och vilken ändring du vill ha.
  • Skicka med sådant som styrker varför du tycker att beslutet är felaktigt, till exempel ett nytt intyg.
  • Avsluta med din namnteckning, namn, personnummer, adress och telefonnummer.

Din överklagan måste ha inkommit in till Vård- och omsorgsnämnden inom tre veckor från den dag du fick ta del av detta beslut.

Om överklagan kommit in i rätt tid kommer handlingarna skickas vidare till Förvaltningsrätten om nämnden/beslutsfattaren inte själva ändrar på beslutet på det sätt ni begärt.

Adress:
Flens kommun Vård- och omsorgsnämnden
Enheten äldre och funktionsvariation
642 81 Flen

Kontaktuppgifter

Taggar:

Hemtjänst
hemtjänstområden
nattpatrullen

Sidan uppdaterad: 2024-07-26

Hittade du rätt information?

Relaterat innehåll