I Flens kommun finns endast den kommunala hemtjänsten. Vi arbetar för att vara ditt stöd och din assistans när dina egna förmågor inte längre räcker till. Vi strävar efter att du ska kunna ha ett rikt liv och uppnå din fulla potential, utifrån dina egna förutsättningar med stöd från oss i hemtjänsten. Den kommunala hemtjänsten drivs helt utan vinstkrav.
Målsättning
Vår målsättning är att du ska känna trygghet och livsglädje. Vi vill att du ska känna att du i varje möte blir bemött med värme och respekt och vi strävar efter att upprätthålla kontinuitet i våra insatser. Den insats du får idag ska även se lika ut imorgon.
Vad innebär det att ha hemtjänst?
Du kan ansöka om hemtjänst från att du fyllt 18 år. Målet med insatsen är att du ska ha ett gott och och självständigt liv. Du kan också komplettera med andra tjänster i hemmet, exempelvis trygghetslarm och fixarservice. Efter att en socialsekreterare bedömt dina behov får du ett biståndsbeslut som kommunen arbetar utifrån. Det är viktigt att du känner dig trygg med hemtjänstpersonalen och att du får ett gott stöd i din vardag.
Exempel på vad du kan få hjälp med
- Personlig omvårdnad som exempelvis dusch, av- och påklädning och toalettbesök.
- Skötsel i hemmet, exempelvis städning och tvätt.
- Inköp och ärenden, exempelvis apoteksärenden och inköp av dagligvaror.
- Matdistribution, hemleverans av kylda matlådor.
- Promenad, ledsagning till aktiviteter samt social samvaro.
Vem utför insatsen?
Vi som besöker dig är alla anställda i Flens kommun. Hemtjänsten är indelat i fyra olika områden och leds av 4 enhetschefer. Hemtjänsten har idag drygt 130 anställda varav cirka 60% är utbildade undersköterskor och knappt 40% är vårdbiträden.
Nattetid är det nattpatrullen som besöker dig. De består av 9 anställda varav 7 är undersköterskor, 2 stycken är vårdbiträden.
Hur utförs insatsen?
Vid beviljad hemtjänst får du en fast omsorgskontakt och en genomförandeplan baserad på dina önskemål. För din trygghet erbjuder vi nattillsyn via kamera – ingen filmning, ingen lagring, bara trygghet när du behöver det som mest. Dessutom installeras ett nyckelfritt lås för snabba insatser vid larm, och ett trygghetslarm finns tillgängligt.
Fast omsorgskontakt och genomförandeplan
När du blivit beviljad hemtjänst kommer vi att kontakta dig för ett första besök. Där kommer du bl.a få information om vem som är din fasta omsorgskontakt (alltid en undersköterska) och hur du ska kunna kontakta oss. Vi kommer även tillsammans skapa en genomförandeplan som grundar sig i de insatser du fått beviljade. För att du ska få insatserna utförda på ett sådant sätt som du vill och är trygg med är det viktigt för oss att du är tydlig med dina önskemål och vad som är viktigt för dig. Kontinuitet är viktigt för oss och vi vill att all personal ska utföra sina insatser på samma sätt när de besöker dig.
Trygga digitala hjälpmedel
Nattetid kan du få din tillsyn via nattkamera. Det innebär att ingen person behöver besöka dig i ditt hem nattetid. Kameran är endast igång och visar bild vid de tillfällen du önskar tillsyn. Det är ingen kamera som filmar och inget material sparas. När digital tillsyn utförs och du inte syns i bild gör personalen en ny kontroll efter 15 minuter, om du fortfarande inte syns i bild görs ett fysiskt besök.
Du kommer även få ett nyckelfritt lås installerat. Det möjliggör för hemtjänstpersonal att de snabbt kan besöka dig om du larmar då ingen nyckel behöver hämtas innan. Det är också säkrare då inga nycklar riskerar att komma bort. Du kan fortsätta använda din vanliga nyckel till dörren.
De allra flesta som har hemtjänst har också ett trygghetslarm. Det innebär att du kan larma om något akut inträffar så gör vi ett extra besök hos dig. Larmet fungerar bara inomhus i din lägenhet eller i ditt hus.
Vi arbetar med att hitta ett bra arbetssätt för att erbjuda digitala inköp. Ett pilottest med några få personer som har hemtjänst planerar att starta inom kort.
Ansök om insats
Socialsekreteraren bedömer om du har rätt att få hjälp och beslutar om bistånd, enligt delegation av vård- och omsorgsnämnden. Bedömning sker individuellt utifrån ditt behov och beslutet går att överklaga.
Exempel på insatser kan vara:
- Trygghetslarm
- Matleverans
- Hemtjänst
- Avlastning i hemmet
- Dagverksamhet för personer med demensdiagnos
- Korttidsvistelse (växelvård/avlastning) särskilt boende
Ansökan utan föregående behovsprövning – För dig som är 75 år eller äldre
Du som är 75 år eller äldre kan ansöka om matleverans, trygghetslarm, inköp, städning och tvätt genom en förenklad biståndsprövning. Detta innebär att du ansöker om hemtjänst utan att en behovsprövning görs. För att du ska bli beviljad detta behöver du som sökande uppfylla vissa kriterier.
- Du ska vara 75 år eller äldre
- Du ska endast behöva hjälp med dessa insatser
- Du ska vara folkbokförd i Flens kommun
- Du ska bo i ordinärt boende
Om du har har insatser genom förenklad biståndsprövning och sedan får behov av omvårdnadsinsatser, avslutas insatserna enligt förenklad biståndsprövning och du får då ansöka om insatser enligt SoL.
Beslut enligt förenklad biståndsprövning är inte överklagningsbara enligt förvaltningslagen utan kan enbart bli föremål för laglighetsprövning enligt 13 kap. kommunallagen."
Vad kostar hemtjänst?
Du kan läsa mer om avgifter och hitta blanketter på sidan för avgifter och omsorg av äldre.
Frågor och svar om hemtjänst
Hur lång tid tar det från ansökan till biståndsbeslut?
Processen ska gå skyndsamt till.
Hur går en ansökan till?
En ansökan eller begäran kan vara skriftlig eller muntlig. Du kan ringa till kommunen och boka ett möte med en socialsekreterare. Du får själv bestämma om du vill ha med dig någon familjemedlem eller vän till mötet. Under mötet berättar du varför du söker hjälp och vilken form av hjälp du behöver.
Om du redan får hjälp från kommunen, men inte tycker att den är tillräcklig kan du göra ytterligare en ansökan/begäran. Det finns ingen gräns för hur många gånger du får söka.
Här hittar du blanketter för ansökan Länk till annan webbplats.
Om jag inte är nöjd med beslutet, hur överklagar jag?
Du kan överklaga avgiftsbeslutet om du anser att det inte stämmer. Handläggaren gör då en ny bedömning för att se om det finns någon anledning att ändra det tidigare beslutet. Om beslutet inte ändras skickar kommunen ditt överklagande vidare till förvaltningsrätten.
Du har rätt att överklaga Vård- och omsorgsnämndens beslut. Om du vill överklaga ska du skriftligen:
- Ange vilket beslut som du överklagar och datum som beslutet fattades.
- Tala om vad beslutet handlar om.
- Förklara varför du tycker att beslutet ska ändras och vilken ändring du vill ha.
- Skicka med sådant som styrker varför du tycker att beslutet är felaktigt, till exempel ett nytt intyg.
- Avsluta med din namnteckning, namn, personnummer, adress och telefonnummer.
Din överklagan måste ha inkommit in till Vård- och omsorgsnämnden inom tre veckor från den dag du fick ta del av detta beslut.
Om överklagan kommit in i rätt tid kommer handlingarna skickas vidare till Förvaltningsrätten om nämnden/beslutsfattaren inte själva ändrar på beslutet på det sätt ni begärt.
Adress:
Flens kommun Vård- och omsorgsnämnden
Enheten äldre och funktionsvariation
642 81 Flen
Synpunkter på insatsen
Om du inte är nöjd med oss så vill vi att du pratar med oss. Du kan också lämna in synpunkter via hemsidans e-tjänst Länk till annan webbplats.. Du kan också be personal om hjälp att lämna in dina synpunkter. Det är viktigt att du är tydlig till personalen om du vill ha synpunkten inlämnad.