Other languages

Flens municipality itself does not provide a translation of the website into other languages, the primary language for the website is Swedish.

If you want to access the information in languages other than Swedish, you as a visitor can use external services to translate the content.

An example of such a service is Google Translate from Google. By you as a visitor using such a function, your visit will be tracked by the external party, for example Google.

Google translate Flens Municipality

Skebokvarn & Sparreholm då och nu

Den här sidan är tillägnad historiska tillbakablickar i bildform, kontra hur det ser ut idag ute i kommunen.

1. Skebokvarn, Kanotcenter, Gamla Mejeriet

Läs mer om varje bild

1. Kanotcenter, Skebokvarn. Bilden är från 50/ 60-talet. Huset kallas även Gamla Mejeriet och byggdes runt 1922.
  2. Sparreholms station. Stationen öppnades officiellt för trafik den 1 augusti 1862. Men redan den 21 juni samma år firades en invigningsfest vid Sparreholms slott där man några hundra meter före stationshuset byggt upp en portal för prominenta gäster där banan passerar på en udde framför slottet. Just där är idag en gångväg där man kan ta sig till slottet.
  3. Skebokvarnsgården, Skebokvarn. Huset byggdes 1947 och Harne & Co flyttade sin affär dit från den gamla järnvägsövergången, med Einar Pettersson som dess första föreståndare. Affären bytte ägare 1949 och blev Skebokvarns Handelsaktiebolag, innan Anna-Greta och Bror Olsson tog över 1953 och döpte om den till Handelsbolaget. År 1958 köpte Anna-Lisa och Knud Sörensen huset och drev Sörensens Livs där i 19 år. Idrottsföreningen Kamraterna i Skebokvarn skötte huset och bedrev Vi Unga, en verksamhet för barn och ungdomar, i nästan tio år. Huset användes också som ett litet bibliotek och hyrdes ut för privata fester. Den 1 april 2008 blev Skebokvarnsborna, genom Bygderådet, ägare till huset.1977 sålde Sörensens huset till Flens Kommun, som hyrde ut det till Marianne och Göran Jansson. Ulla och Ove Gansmoen tog över 1979, och 1980 köpte bröderna Christer och Robert Blom huset från kommunen och utvidgade det. Carl och Peter Sörensen köpte huset 1986 men sålde det tillbaka till Flens Kommun 1990.
  4. Folkets Hus Sparreholm. Sparreholms Folkets Hus invigdes den 28 Augusti 1904. Samhället förfogade då över ett storslaget föreningshus, som inte bara bestod av en samlingslokal utan också affärs och bostadslägenheter. Affärslokalen uthyrdes först till Hilmer Nilsson, som bedrev kött och livsmedelaffär. Han hade också monopol på servering av mat, kaffe och drycker inom föreningens område. När konsumtionsföreningen hade byggt en affärsfastighet år 1912 på tomten Haga nr 9 tillhörande Folkets Hus, drev de en kooperativ servering i lokalen under Folkets Hus.
  5. Järnvägsbron över Båven till Lövåsen (troligen sekelskifte) Bilden är tagen från den lilla gångvägen till Sparreholms slott. Här ses tåget komma från Flenshållet. Här kan även på den gamla bilden en liten ångbåt ses förtöjd, möjligen förde den besökare från när och fjärran vattenvägen till slottet.

Lite kort om Skebokvarn och Sparreholm

Skebokvarn är en tätort i Helgesta socken i Flens kommun i Södermanlands län, belägen 8 km från Flen, 9 km från Malmköping och 55 km från Järna.

Skebokvarn var tidigare en järnvägsknut mellan Västra stambanan och Mellersta Södermanlands Järnväg.

Sparreholm är en tätort i Flens kommun i Södermanlands län. Orten har fått sitt namn efter det närbelägna Sparreholms slott.

Sparreholm växte fram i och med att Västra stambanan kom till och en station anlades där orten nu ligger år 1862. Orten fick sitt namn från Sparreholms slott som ligger strax norr om orten. Ursprungligen hette gården där slottet ligger Hyltingenäs, men då Göran Sparre uppförde slottsbyggnaden fick det namn efter honom år 1643. Sparreholms slott har haft en rad släkter som ägare, däribland Åkesson Natt och Dag, Hjorthufvud, Gylta, Sparre, Taube, Sprengtporten och Bonde. Förutom järnvägen har även träindustrin varit viktig för ortens framväxt.

Söder om orten finns gravfält från järnåldern som visar att det har det bott människor i området i minst 2 000 år.

Ta en tur i Skebokvarn med Google Streetview

Ta en tur i Sparreholm med Google Streetview

Taggar:

Skebokvarn
Sparreholm

Sidan uppdaterad: 2024-06-17

Hittade du rätt information?